Leerlingen on the move op Woudestein

Children doing a scavenger hunt on our campus at Erasmus statue

“Wow, zoveel studenten!”, roept een van de leerlingen van OBS Delfshaven als er verteld wordt dat er meer dan 30.000 studenten aan onze universiteit studeren. In februari kwamen leerlingen van groep 7 van basisschool OBS Delfshaven onder begeleiding van studentvrijwilligers van Stichting Move naar onze campus voor een speurtocht. Stichting Move zet zich in voor kansengelijkheid, burgerschapsvorming en talentontwikkeling van kinderen en jongeren in Nederland. Door ontmoetingen te ondersteunen tussen groepen mensen hopen zij de afstand in de maatschappij tussen groepen van verschillende sociale en culturele achtergrond te verkleinen. Nadat de studentvrijwilligers eerder op de dag hun studentenhuis aan groep 7 hadden laten zien, werden de leerlingen meegenomen naar campus Woudestein om te laten zien waar de studenten ‘naar school gaan’.

Op de campus kregen de leerlingen een speurtocht, samengesteld door het Academisch Outreach Programma van de EUR. Het doel van dit programma is om hbo en universiteit toegankelijker te maken voor (aanstaande) studenten voor wie die weg niet vanzelfsprekend is. Rajiv Mahadew, City Engagement Officer Outreach: “Deze speurtocht is een mooi voorbeeld van hoe wij jonge kinderen kennis laten maken met en enthousiasmeren voor hbo of universiteit. Tegelijkertijd maken wij waardevolle verbindingen met organisaties in de stad als partner in het bestrijden van kansenongelijkheid en achterstanden. Daarnaast hebben de leerlingen gewoon een hartstikke leuke dag. En je ziet al zo veel nieuwsgierigheid en talent bij de kinderen, echt mooi om te zien.”

Na het vormen van de groepjes, was het eindelijk tijd om van start te gaan. Tijdens de speurtocht kregen de leerlingen de hele campus te zien: van de kapper, via de foodcourt, over het regenboogpad naar de bibliotheek en daarna naar de campustuin om even naar de bijen te kunnen zwaaien. De speurtocht eindigde bij het standbeeld van Erasmus in het Erasmusgebouw. Na de speurtocht praten de leerlingen na over de campus. “Ik wist niet dat het hier zo groot was”, zegt een leerling. “Je kan hier bubble tea halen, he!”, roept een andere leerling enthousiast tegen haar klasgenoot. Ook de studentvrijwilligers van Move waren te spreken over de speurtocht: “De leerlingen vonden het heel leuk. We moeten vaker dit soort samenwerkingen doen.” Terwijl de leerlingen het Erasmusgebouw verlaten zegt een leerling tegen zijn juf: ‘‘Juf, over zeven jaar kom ik hier ook studeren, beloofd!’’.