Lezing door Nobelprijswinnaar en oud-student Guido Imbens

Erasmus School of Economics

'In de voetsporen van hoogleraar Jan Tinbergen.'
Op 30 juni 2022 bezocht winnaar van de Nobelprijs voor de Economische Wetenschappen 2021 en voormalig Erasmus School of Economics student Guido Imbens zijn alma mater. Gedurende de dag gaf hij een inspirerende lezing waarin hij inging op het belang van het stellen van de juiste vraag en hoe causale effecten te bestuderen in real world datasets.

Lecture by Nobel Prize winner and former ESE student Guido Imbens

'De hoogleraar ging in zijn keynote lezing in op veel van de ideeën die hem de Nobelprijs hebben opgeleverd. Hij legde echter niet alleen de theorie uit, maar liet ook aan de hand van voorbeelden zien welk effect hij heeft gehad op de kunst van causale gevolgtrekkingen in observationele data. De studies omvatten werk van hemzelf en van anderen, alsmede onderzoek met gegevens uit zowel de Verenigde Staten als Nederland. Terwijl de lezing zich concentreerde op zijn economische inspanningen, ging het volgende interview in op zijn ervaringen als student en zijn invloeden op zijn weg naar succes. Als student was het fascinerend om te horen hoe hij in een positie heeft verkeerd die vergelijkbaar is met die van onszelf; soms worstelend met werk, niet aangenomen worden voor de baan die je wilde, of de tijd tussen de chaos van het studentenleven door die je doorbrengt met plezier maken met je vrienden. Het is echt inspirerend om iemand die zoveel heeft bereikt in het leven te horen praten over de uitdagingen waarmee hij werd geconfronteerd; dit geeft hoop in het vermogen van onszelf om op een dag misschien een vergelijkbare prestatie te leveren. Het interview toonde ook aan dat hij in dit opzicht een erg nederig man is.'

- Jonah Bol, Commissaris Interne Zaken voor studievereniging AEclipse

Nobelprijswinnaar

De Nederlandse Amerikaan Guido Imbens, hoogleraar economie en hoogleraar toegepaste econometrie aan de prestigieuze Stanford Graduate School of Business, heeft samen met zijn collega Joshua Angrist de Nobelprijs gekregen voor hun onderzoek in het midden van de jaren negentig naar de mogelijkheid van zogenaamde natuurlijke experimenten om causale verbanden te verklaren. De titel van hun bekroonde onderzoek is 'methodologische bijdrage aan de analyse van causale verbanden'.

Guido Imbens is een alumnus van Erasmus School of Economics. Hij studeerde Econometrie in Rotterdam, waar hij in 1983 afstudeerde. Daarna vervolgde hij zijn onderzoekscarrière in de Verenigde Staten.

Over de lezing

In zijn lezing begon de Nobelprijswinnaar met een korte geschiedenis van de econometrie. Hij sprak over de geleidelijke verschuiving van gerandomiseerde controleproeven naar het gebruik van gesofisticeerde methoden om causale effecten te identificeren uit observationele data. Hij vervolgde met het bespreken van enkele beroemde voorbeelden van econometristen die causale verbanden identificeerden in observationele data. Na zijn inzichtelijke lezing interviewde Jonah Bol, commissaris van Interne Zaken van studievereniging AEclipse, de hoogleraar. Zij bespraken Imbens' tijd in Rotterdam en de invloed die Erasmus School of Economics en hoogleraar Jan Tinbergen (Nobelprijswinnaar 1969) op zijn carrière hebben gehad. Aan het eind van het interview kreeg het publiek de gelegenheid om hun vragen aan de Nobelprijswinnaar te stellen.

Wij zijn trots op hoogleraar Imbens' bijdragen aan het vakgebied van economie en econometrie, en dankbaar voor zijn woorden waarmee hij ongetwijfeld vele studenten heeft geĂŻnspireerd. Wij danken studievereniging AEclipse voor de goed georganiseerde dag.

Lezing van alumnus en Nobelprijswinnaar Guido Imbens

Lecture by alumnus and Nobel laureate Guido Imbens

Klik hier voor de volledige lezing van Nobelprijs laureaat en voormalig ESE-student Guido Imbens, 30 juni 2022.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.