Mariëtte Hamer ontvangt eerste exemplaar van biografie over Jan Tinbergen

Op woensdag 12 mei 2021 heeft Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal Economische Raad (SER), het eerste exemplaar in ontvangst genomen van de biografie over Jan Tinbergen, de Nederlandse winnaar van de Nobelprijs voor de economie.

Het boek, met als titel “Jan Tinbergen, een econoom op zoek naar vrede”, werd haar overhandigd door de schrijver van de biografie over Tinbergen, dr. Erwin Dekker, die als postdoctoraal onderzoeker verbonden is aan Erasmus School of Economics.

Naast Mariëtte Hamer en Erwin Dekker waren Els Barendrecht, dochter van Jan Tinbergen, en emeritus-hoogleraar Peter Cornelisse, oud-decaan en medewerker van Jan Tinbergen, aanwezig.

Jan Tinbergen (1903-1994) stond aan de wieg van de SER en was als gezaghebbend econoom tussen 1950 en 1962 lid van de raad. Onder zijn voorzitterschap van de Commissie Lonen en Prijzen kwam het eerste SER-advies tot stand met daarin de invloedrijke formulering van de doelstellingen en instrumenten van het economisch beleid.

Op 10 december 1969 ontving Jan Tinbergen in Stockholm de Nobelprijs voor de economie, samen met professor Ragnar Frisch uit Noorwegen. Van 1933 tot 1974 was Jan Tinbergen hoogleraar aan de Nederlandsche Handels-Hoogeschool en de Nederlandse Economische Hogeschool in Rotterdam, de voorlopers van Erasmus School of Economics en Erasmus Universiteit Rotterdam.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: +31 6 53 641846.

U kunt hierboven artikelen van Trouw, Elsevier Weekblad, Algemeen Dagblad, Telegraaf, Nederlands Dagblad en diverse regionale media downloaden.

U kunt het interview tussen Jort Kelder en Dekker op NPO Radio 1, 8 mei 2021, hier beluisteren.

U kunt een artikel van De Nieuws BV op NPO Radio 1, 11 mei 2021, hier lezen.

U kunt het artikel van Erasmus Magazine, 17 mei 2021, hier lezen.