Media-aandacht voor de KidsRights Index 2023 in 35 landen, met een bereik van 2,25 miljard mensen wereldwijd

Hand on a globe

De KidsRights Index 2023, de eerste en enige ranking die jaarlijks meet hoe kinderrechten wereldwijd worden gerespecteerd, heeft wereldwijd enorm veel media-aandacht gekregen.

Het rapport werd gelanceerd op 26 juni en is opgenomen in 382 verschillende nieuwsitems in 35 landen, waarmee wereldwijd effectief 2,25 miljard mensen zijn bereikt. De KidsRights Index was voorpaginanieuws bij de NOS en werd door bijna alle belangrijke nieuwsmedia opgepikt.

Naast massale berichtgeving in de pers in Nederland is de index ook in het parlement besproken. Het rapport kreeg ook spectaculaire aandacht in digitale en sociale media. Tussen 18 juni en 3 juli had de KidsRights website 14.683 unieke bezoekers, waarvan 8.539 de KidsRights Index-pagina bezochten.

miniature globe laying on the beath with flags pinned into it

Social media posts over de KidsRights Index trokken veel bezoekers. De KidsRights posts over de KidsRights Index bereikten 2.562.720 op Facebook en 1.738.089 op Instagram.

Evenzo bereikten State of Youth-berichten over de KidsRights Index 2.337.812 op Facebook en 3.230.034 op Instagram.

Het totale social mediabereik voor de KidsRights Index 2023 kwam uit op maar liefst 9.868.655.

Meervoudige overlappende crises

De KidsRights Index 2023 vestigde de aandacht op de huidige polycrisis, een meervoudige overlappende crises, waarmee kinderen over de hele wereld het afgelopen jaar te maken hebben gehad, en riep regeringen op met spoed op te treden om de rechten van kinderen te waarborgen. De oorlog in Oekraïne heeft wereldwijd geleid tot torenhoge voedsel- en energieprijzen en een ernstige crisis in de kosten van levensonderhoud. Dit heeft, naast de aanhoudende effecten van de COVID-19-pandemie, een aanzienlijke impact gehad op kinderen en hun familie. De voorspelling is dat 1 op de 4 kinderen in 2023 hierdoor met de indirecte negatieve effecten van armoede te maken krijgen. De 7,5 miljoen kinderen in Oekraïne zijn direct het zwaarst getroffen door de oorlog en grote aantallen kinderen zijn ontheemd uit hun land van herkomst.

De bevindingen van de KidsRights Index worden elk jaar weer gebruikt door beleidsmakers, parlementariërs en voorvechters van kinderrechten, over de hele wereld, om de rechten van kinderen beter te waarborgen.

In nauwe samenwerking met Erasmus School of Economics en het International Institute of Social Studies (Erasmus Universiteit Rotterdam), publiceert stichting KidsRights sinds 2013 jaarlijks de KidsRights Index. Het is de eerste en enige ranking die meet hoe kinderrechten wereldwijd worden nageleefd en in hoeverre landen zich inzetten om de rechten van kinderen te verbeteren. Deze Index laat zien hoe landen wereldwijd scoren op de naleving van kinderrechten. Bezoek de pagina voor het KidsRights Index rapport 2023 voor meer informatie.

For more information, please contact Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer at Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.