Meer transparantie van de Nederlandse fiscus

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

In een interview bij BNR Nieuwsradio gaat Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, in op het nieuws dat de fiscus voortaan interne standpunten gaat publiceren om hun transparantie te vergroten.

Vanaf 1 april zal de fiscus deze standpunten online publiceren. Er zijn zeker wat belastingplichtigen die hier baat bij hebben. Soms is belastingwet namelijk erg vaag en als bepaalde onderwerpen in het voordeel van enkele belastingplichtigen worden uitgelegd in die standpunten, profiteren zij hiervan. Bepaalde kennisgroepen binnen de fiscus nemen over deze soms wat vage belastingwetten standpunten in, maar niemand weet wat deze standpunten zijn. Uit deze onzekerheid ontstond de roep om transparantie.

Deze standpunten kunnen echter dubieus zijn waardoor er discussies kunnen ontstaan. Mocht een bedrijf denken dat zij passen in het profiel waarover een standpunt is gepubliceerd maar de fiscus niet denkt dat er genoeg gelijkenissen zijn, kan er een discussie ontstaan. Toch zullen deze ook standpunten verdedigd moeten worden door de staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst, aldus Kavelaars.

U kunt de volledige aflevering van BNR Nieuwsradio, 30 januari 2023, hier beluisteren.