Bijna alle Nederlandse ouders houden tegenwoordig een digitaal oogje in het zeil tijdens de opvoeding van hun tiener. Ouders volgen schoolprestaties via Magister of Somtoday, checken bankapps voor gelduitgaven en gebruiken locatie-apps om te zien waar hun kind uithangt. En de meeste jongeren vinden dat oké. De meeste jongeren accepteren of vinden het normaal dat hun ouders digitaal meekijken. Dit blijkt uit het rapport Tracking Teens: hoe zetten ouders digitale surveillance in tijdens de opvoeding van hun tieners? gebaseerd op recent onderzoek van psycholoog dr. Savannah Boele, Erasmus Universiteit Rotterdam, onder een grote groep respondenten, te weten 525 ouders en 525 tieners.
Het rapport laat zien dat digitaal meekijken inmiddels een vast onderdeel van de hedendaagse opvoeding is. Ouders verschillen wel in hoe vaak ze dit doen: van meerdere keren per dag tot slechts een paar keer per jaar. Toch logt bijna de helft van de ouders meerdere keren per week in op het schoolportaal om de nieuwste resultaten te bekijken. Vooral ouders die zich meer zorgen maken over hun tiener en een meer overbeschermende opvoedstijl hanteren, kijken vaker digitaal mee. Deze ouders doen dit uit angst of door vermijden van mislukkingen, bijvoorbeeld door het kind overal (onnodig) bij te helpen of de schuld bij anderen te leggen. Eerder onderzoek laat zien dat jongeren en jongvolwassenen van meer overbeschermende ouders meer emotionele problemen ervaren, daarom is het belangrijk om beter te begrijpen welke rol digitale surveillance hier in speelt.
De uitkomsten van het onderzoek roepen belangrijke vragen op. Geven digitale hulpmiddelen, die bedoeld zijn om ouders gerust te stellen, hen daadwerkelijk meer rust óf wakkeren ze juist onzekerheid aan? En krijgen tieners nog wel voldoende ruimte om hun eigen keuzes en fouten te maken, en daarvan te leren en te groeien?

Onderzoeker Savannah Boele: “Het is belangrijk om de oorzaken en gevolgen nader te onderzoeken omdat onze data aantoont dat digitale surveillance een vast onderdeel is van de hedendaagse opvoeding is. Er is echter heel weinig onderzoek naar gedaan. Hopelijk kan vervolgonderzoek helpen kaders aan te bieden: wanneer is het helpend in de opvoeding en wanneer is het storend (voor zowel het kind als ouder)?"
Rapport
Tracking Teens: hoe zetten ouders digitale surveillance in tijdens de opvoeding van hun tieners?
Auteur: Dr. Savannah Boele met medewerking van dr. Anne Bulow en prof.dr. Loes Keijsers.
Uitgave: Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, Erasmus Universiteit Rotterdam, september 2025
Dit rapport is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd binnen het PARADOx project PARADOx onderzoekt hoe ouderlijke steun samenhangt met het welzijn van jongeren. Centraal staat de vraag of te veel steun averechts kan werken en de mentale gezondheid van jongeren onder druk zet, doordat zij minder leren omgaan met tegenslagen. Prof. Dr. Loes Keijsers (ESSB/EUR) is hoofdonderzoeker van project PARADOx. Het project wordt gefinancierd door Europese Unie in het kader van de European Research Council subsidie.
Downloads
De foto’s en illustraties in dit rapport zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen niet door derden worden gebruikt. Dit geldt uitsluitend voor de beelden; de grafieken en onderzoeksdata van PARADOx mogen wel worden geraadpleegd volgens de geldende gebruiksvoorwaarden.
- Onderzoeker
- Meer informatie
Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl