Minister Van Engelshoven op werkbezoek bij de EUR

Het bezoek van minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) op maandag 17 februari aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) stond geheel in het teken van het welbevinden van studenten en wetenschappelijke medewerkers. Van Engelshoven sprak hierover met een tiental studenten en medewerkers. Rector magnificus van de EUR, Rutger Engels drukte de minister op het hart dat het verhogen van het welzijn van studenten en medewerkers een belangrijk onderdeel is van de strategie 2024.

In gesprek met de minister

In de ochtend deelden de aanwezige studenten en medewerkers hun ervaringen met de minister. Zij gaven tegelijkertijd aan hoe zij het programma Studentenwelzijn willen invullen. Van Engelshoven lichtte haar ambitie toe om studentenwelzijn en studentensucces voor alle studenten te vergroten. We moeten een switch maken van concurrentie naar samenwerken en van rendement naar studentsucces”, aldus de minister. De EUR deelt deze ambitie: “Het welzijn van onze studenten en medewerkers is een belangrijk thema voor de komende jaren en een integraal onderdeel van onze strategie. Door verschillende interventies willen wij studentenwelzijn, werkdruk en waardering verbeteren. We willen dat op onze inclusieve campus een gevoel van sociale veiligheid heerst”, onderstreepte Rutger Engels.

“We moeten een switch maken van concurrentie naar samenwerken en van rendement naar studentsucces”

Convergentie wetenschappelijke disciplines noodzakelijk

Het bezoek van de minister stond in het teken van de Strategische agenda hoger onderwijs en onderzoek en de positieve maatschappelijke impact van de EUR in de regio. Vandaar dat tijdens het tweede gedeelte van het werkbezoek de minister werd geïnformeerd over de convergentie van wetenschapsgebieden waarin de EUR samenwerkt met Erasmus MC, TU Delft en de stad. Rotterdam staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, duurzaamheid, energietransitie, verstedelijking en digitalisering. De convergentie van de verschillende disciplines bij de Erasmus Universiteit, TU Delft en Erasmus MC is belangrijk om gezamenlijk deze grote maatschappelijke vraagstukken op te lossen. “Door de convergentie van verschillende wetenschappelijke disciplines kunnen we een antwoord geven op de grote maatschappelijke opgaven die voor ons liggen. Dit is ook een reden om vanuit de EUR te gaan investeren in kunstmatige intelligentie en datatechnologie”, benadrukte Hans Smits, interim-voorzitter van het College van Bestuur.

“Vandaag heb ik een mooie inkijk gekregen wat de Erasmus Universiteit doet en voor staat. We hebben gesproken over het welzijn van studenten en medewerkers en hoe de universiteit met interventies oplossingen biedt. Mooi om te horen dat er veel energie is op de werkvloer bij het convergentieproject, want dit soort processen moeten niet alleen van bovenaf komen, maar juist ook van onderop gedragen worden,” zei de minister na afloop van het werkbezoek.

Werkbezoek minister Van Engelshoven

Minister Van Engelshoven werkbezoek EUR