Multinationals moeten minimumbelasting op winst betalen

BNR Nieuwsradio
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

In een recentelijk interview met BNR Nieuwsradio gaat Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, in op het nieuws dat er een wetsvoorstel betreffende een minimumbelasting voor grote bedrijven is aangeboden aan de Tweede Kamer.

Multinationals of binnenlandse bedrijven die meer dan 750 miljoen omzet per jaar maken, moeten van de Wet minimumbelasting 2024 een minimumbelasting op winst gaan betalen. Bedrijven zouden ongeveer vijftien procent belasting over hun winst moeten gaan betalen. Volgens Kavelaars betekent dit dat wanneer er in het buitenland bij een van de vennootschappen bijvoorbeeld minder dan vijftien procent wordt geheven, dat Nederland gaat heffen tot die vijftien procent.

Toch kan het invoeren van dit systeem een uitdaging worden. ‘Of de belastingdienst daar voldoende capaciteit voor heeft, daar heb ik een hard hoofd in’, stelt de hoogleraar. Niet alleen de fiscus, maar ook belastingadviseurs en accountants zullen aanzienlijk meer werk overhouden aan dit voorstel. Er moet dan namelijk per vennoot bepaald worden of ze wel aan die vijftien procent komen.

U kunt de volledige uitzending van BNR Nieuwsradio, 1 juni 2023, hier beluisteren.