Voetballer Neymar koopt de merkrechten van de voetballegende Pelé voor 18 miljoen dollar. Hoe zit dat precies, en waarom is dat aantrekkelijk voor Neymar? De Vlaamse podcastzender Sporza ging hierover in gesprek met sporteconoom Thomas Peeters.
Sinds het overlijden van de Braziliaanse voetballegende Pelé ligt het bedrijf achter het merk grotendeels stil. ‘De erfgenamen en andere betrokkenen weten waarschijnlijk niet goed wat zij ermee aan moeten, en dus lijkt het exploiteren ervan misschien een logische optie,’ aldus Peeters. Hij gaat ervan uit dat Neymar zich heeft omringd met mensen die expertise hebben in deze markt en die weten hoe ze met het merk moeten omgaan.
De aankoop is voor Neymar aantrekkelijk. Het bezit van een sterke merknaam kan namelijk veel geld opleveren. De laatste jaren zijn endorsement- en sponsorcontracten voor veel topsporters een groot, soms zelfs het grootste deel van hun inkomsten geworden. Dit heeft volgens Peeters alles te maken met wat de ‘economie van supersterren’ wordt genoemd. De wereldwijde aantrekkingskracht van voetbal en van de sportwereld in het algemeen is enorm toegenomen. Dit komt door de grote media-aandacht en de opkomst van streamingopties. Voor supersterren is het daardoor veel makkelijker geworden om via andere inkomstenbronnen dan alleen hun salaris of prijzengeld uit de sport geld te verdienen. ‘In de tijd dat Pelé zelf nog actief was, bestonden die kansen nog nauwelijks,’ sluit Peeters af.
- Universitair Hoofddocent
- Meer informatie
