Niets is zo praktisch als een goede theorie

Als het gaat om mogelijke interventies bij het welzijn van werknemers, is niets zo praktisch is als een goede theorie. Dat stelt bijzonder hoogleraar prof. dr. Dimitri van der Linden in zijn oratie ‘Darwin en Donders in de arbeids- en organisatiepsychologie’. Hij bekleedt de bijzondere leerstoel Cognitie en Motivatie in Stress en Bevlogenheid bij het Departement Psychology, Education and Child Studies vanwege het Erasmus Trustfonds. De oratie vindt plaats op vrijdag 5 oktober 2018 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Een belangrijk deel van de arbeids- en organisatie (A&O) psychologie richt zich op het welzijn van werknemers. Vanuit dit perspectief wordt er niet allen veel onderzoek gedaan naar de effecten van arbeidsbelasting zoals vermoeidheid en stress, maar ook naar de factoren die juist energie geven en ervoor zorgen dat werknemers bevlogen zijn.

In zijn oratie bespreekt arbeid- en organisatiepsycholoog Van der Linden hoe een combinatie van fundamentele en toegepaste theorieën en onderzoeksmethoden kan bijdragen aan kennis over vermoeidheid, stress en bevlogenheid. Hij pleit voor een multidisciplinaire aanpak waarin inzichten en methoden uit de biologie, neuropsychologie, en cognitieve psychologie worden gecombineerd met inzichten uit de A&O psychologie.

Als voorbeeld gaat hij in op het onderzoek naar alledaagse en chronische vermoeidheid. Met een combinatie van gedragsmaten, elektro-encefalografie (EEG), en andere fysiologische maten wordt onderzocht wat voor soort informatieverwerking er nu precies minder goed verloopt wanneer men moe is, en welke hersenprocessen ervoor zorgen dat men dan minder goed presteert. Dit soort onderzoek laat zien dat met name gecontroleerde informatieverwerking minder goed verloopt bij vermoeidheid. Bovendien worden dit soort effecten van vermoeidheid deels veroorzaakt door afwegingen van hoeveel energie een taak kost en wat zo’n investering uiteindelijk zal opleveren.

Een ander voorbeeld van zo’n multidisciplinaire aanpak is onderzoek naar individuele verschillen in stressgevoeligheid. Gebruik makend van een evolutionair perspectief wordt geprobeerd een oorzaak te vinden waarom sommige mensen meer stressvolle gebeurtenissen lijken mee te maken op hun werk en in hun privéleven, en waarom sommige mensen minder goed met stress kunnen omgaan.

• Over prof. dr. Dimitri van der Linden

Van der Linden is sinds 2010 bij het Departement Psychology, Education and Child Studies verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij werd in september 2017 benoemd tot bijzonder hoogleraar. Van der Linden richt zich onder meer op de cognitieve processen die een rol spelen bij de effecten van stress en vermoeidheid en taakbetrokkenheid. Daarnaast doet hij onderzoek naar individuele verschillen in persoonlijkheid en intelligentie. Van der Linden studeerde cognitieve psychologie aan de Universiteit Utrecht en promoveerde mentale moeheid aan de Universiteit van Amsterdam. Hij was ook werkzaam aan de Radboud Universiteit.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl