Het Advancing Inclusive Academia programma is een netwerk van academici aan de EUR die samenwerken om loopbaanontwikkeling en samenwerking te bevorderen. Het programma creëert een gevoel van gemeenschap en ondersteuning dat verder reikt dan de faculteiten, en ondersteunt (interne of externe) loopbaanontwikkeling en -groei.
Resultaten van het programma: meer inclusie en welzijn, meer gemeenschapsgevoel, een netwerk tussen verschillende faculteiten, een multidisciplinair netwerk en carrièregroei.
Het programma draagt bij aan de doelstelling ‘One connected EUR’ van de EUR 2030-strategie.
Van (Beyond) 25/25 naar Advancing Inclusive Academia
De afgelopen jaren heeft EUR twee programma's geïmplementeerd die gericht waren op de carrièregroei van onze academische gemeenschap: het 25/25 programma (2020-2021) en het Beyond 25/25 programma (2023-2024). Deze programma's zijn tot stand gekomen vanwege belemmeringen bij academische promotie, zoals blijkt uit de ongelijke verdeling (op basis van o.a. gender en culturele achtergrond) onder academici, met een grotere diversiteit op lagere niveaus dan op hogere niveaus. In totaal, als je de deelnemers van de twee programma's bij elkaar optelt, hebben tot nu toe 166 collega's geparticipeerd. Naast het ondersteunen van de deelnemers bij het verkrijgen van duidelijkheid over waar ze zich in hun carrière bevinden en hun verdere carrièregroei, boden beide programma's ook een ruimte waar deelnemers hun uitdagingen konden delen en ervaringen konden uitwisselen, waarbij ze niet alleen van de workshops leerden, maar ook van elkaar. Het gemeenschapsgevoel was een zeer waardevol neveneffect van het programma.
Elementen
Advancing Inclusive Academia bouwt verder met de elementen van de (Beyond) 25-25 programma's. Elementen van het nieuwe programma zijn:
- Workshops over onderwerpen die door deelnemers worden gekozen
- Mentoring (extern)
- Co-mentoring (intern); deelnemers van verschillende faculteiten zijn elkaars mentor
- Het schrijven van een portfolio
- Deelnemers geven feedback op elkaars portfolio
Doelgroepen
De doelgroepen voor dit programma zijn postdocs, docenten met een doctoraat, assistent en universitair hoofddocenten. Het programma is erop gericht om structurele verschillen te overbruggen voor collega's uit ondervertegenwoordigde groepen in de hogere academische kringen. Het programma heeft een intersectionele visie en is bedoeld voor vrouwen, collega's met een migratie-/etnische minderheidsachtergrond, collega's met een functiebeperking/handicap, LHBTIQA+-collega's, en eerste generatie academici die het gevoel hebben dat ze wat extra ondersteuning kunnen gebruiken om zich voor te bereiden op een promotie.
- Gerelateerde content