Nieuwe Prins Claus leerstoelhouder zet Zorg voorop in debat over gelijkheid en ontwikkeling

Khayaat Fakier
Dr Khayaat Fakier

Vanaf 1 september 2021 zal dr. Khayaat Fakier uit Zuid-Afrika de Prins Claus Leerstoel (PCC) bekleden voor een periode van twee jaar bij het International Institute of Social Studies (ISS), onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In deze positie zal dr. Fakier het onderwerp zorg onderzoeken in relatie tot gelijkheid en ontwikkeling. In het tweejarige onderzoeksproject zal zij bestuderen hoe we rechtvaardige economieën kunnen opbouwen waarin zorg en zorgzame relaties met de samenleving en de natuur centraal staan ​​in het sociale en culturele leven. Bij de analyse wordt specifiek rekening gehouden met de reacties van lokale gemeenschappen op de pandemie.

Prince Claus Chair

De Prince Claus Chair is een roterende leerstoel van het ISS ​​in Den Haag en de Universiteit Utrecht. Beide instellingen gebruiken de leerstoel om onderzoek en onderwijs op het gebied van ontwikkelingssamenwerking te bevorderen, in overeenstemming met de opvattingen en ideeën van wijlen Prins Claus. Hare Majesteit Koningin Máxima der Nederlanden is beschermvrouwe van de Prins Claus Leerstoel.