Neem Ikigai op in onderwijsprogramma hoger onderwijs

Als je je leven in eigen hand neemt gaat het beter met persoonlijke prestaties en geluk. Daarom pleit prof.dr. Michaéla Schippers in haar oratie ervoor om het stellen van doelen, Ikigai, in het onderwijsprogramma op te nemen. De vaardigheden en academische prestaties van studenten worden er beter van. Schippers aanvaardt op 16 juni 2017 het ambt van bijzonder hoogleraar Behaviour and Performance Management vanwege het Erasmus Trustfonds.

Prof.dr. Schippers bespreekt in haar inaugurele rede IKIGAI: Reflecting on life goals optimizes performance and happiness’ de rol van zelfregulerend gedrag om voldoening uit het leven te halen. Daarbij hoort reflectie en het stellen van persoonlijke doelen om richting of doel aan het leven te geven. RSM-studenten krijgen dit aangeboden in het onderwijsprogramma en blijken er baat bij te hebben.

Ikigai
De Japanse term “ikigai” betekent bestaansreden en in Japan wordt het vinden van je ikigai als iets zeer belangrijks beschouwd. Schippers legt een interventie uit voor het stellen van doelen, die ze binnen RSM heeft gebruikt. Ze verzamelde data van 4800 studenten.

De resultaten van deze relatief korte interventie zijn blijvend: niet alleen het welzijn van studenten verbeterde, ook de academische prestaties gingen met ruim 20% omhoog. De prestatiekloof tussen de geslachten en van etnische minderheden werd ook aanzienlijk kleiner. Doelen stellen wordt vanuit een breder perspectief bekeken met voorbeelden uit het onderwijs, het bedrijfsleven en operations management.

Forum
De oratie wordt voorafgegaan door een forum over doelen stellen. Het forum wordt afgesloten met een paneldiscussie over het idee om Ikigai en andere interventies uit de psychologie in het onderwijsprogramma op te nemen. Tijdens het forum wordt het Erasmus Centre for Career and Study Success (E=CS2) officieel geopend.

Over Michaéla Schippers
Michaéla Schippers is bijzonder hoogleraar Behaviour and Performance Management aan RSM vanwege het Erasmus Trustfonds. Haar huidige onderzoek is gericht op teamreflexiviteit, teamdiversiteit en teamleiderschap en het gebruik van een interventie voor het stellen van doelen om academische prestaties te verbeteren. Andere lopende projecten zijn o.a. virtuele teams en sociaal lanterfanten in teams (het fenomeen dat er minder moeite wordt gestoken in taken wanneer er in teams wordt gewerkt) en sociale uitsluiting en inclusie. Haar werk is o.a. gepubliceerd in Annual Review of Psychology, Administrative Science Quarterly, Journal of Management en Journal of Management Studies. Dr. Schippers is medeoprichter van het Reflexivity Network.


Publicatiedatum: 13 juni 2017