Oliver Bullough over Moneyland

Onderzoeksjournalist Oliver Bullough gaat in Arminius in gesprek met EUR-econome Sandra Phlippen naar aanleiding van zijn nieuwe boek Moneyland. Over hoe het grote multinationals en 's werelds superrijken lukt om nauwelijks belasting betalen en de invloed van dit ongrijpbare internationale kapitaal op onze leefomgeving

In Moneyland toont onderzoeksjournalist Oliver Bullough een onthutsende blik op de wereld van het grote, ongrijpbare kapitaal. Hij duikt in de alternatieve politieke en fiscale werkelijkheid die grotendeels is gecreëerd door westerse bankiers, advocaten, vastgoedmakelaars en politici. Hij onthult mazen in de wet en belastingontduikingstrucs en laat zien welke krachten ertoe hebben geleid dat westerse democratieën steeds meer op belastingparadijzen zijn gaan lijken.

Sandra Phlippen neemt ook deel aan de avond in debatcentrum Arminius. Zij is universitair docent aan de Erasmus School of Economics en hoofd van Group Economics Nederland van ABN AMRO.

Bulloughs noodkreet is onderdeel van een grotere beweging. Rutger Bregman ging het hele internet over nadat hij de financiële elite in Davos had geconfronteerd met hun belastingontduiking. En recent concludeerde het Europees Parlement dat zeven van de EU-lidstaten – waaronder Ierland, Nederland en Luxemburg – zich gedragen als belastingparadijzen.

Het programma is een coproductie van Arminius, de Erasmus Universiteit Rotterdam en De Dépendance en wordt mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de gemeente Rotterdam.