Onderzoekers en studenten gehuldigd tijdens Opening Academisch Jaar

Mayor Aboutaleb presents the Rotterdam Thesis Prize at the Opening of the Academic Year 2017

In totaal worden zes wetenschappers en studenten gehuldigd tijdens de Opening Academisch Jaar op maandag 3 september. Ze zijn de winnaars van de academische prijzen die dan in de Laurenskerk worden uitgereikt.

Rector magnificus prof. dr. Rutger Engels reikt tijdens de Opening Academisch Jaar de Onderwijs- en Onderzoeksprijs, de Professor H. W. Lambers-prijs, Professor Bruins-prijs en de Rotterdam Scriptieprijs uit:

De Onderwijsprijs gaat dit jaar naar prof. dr. Maarten Frens, founding dean van het Erasmus University College (EUC). Volgens de jury heeft hij zich vanaf het prille begin met niet aflatende toewijding ingezet voor het curriculum van EUC. “Frens heeft nieuwe onderwijsvormen, thema's en hele curricula geïntroduceerd en was nauw betrokken bij de invoering van het talentontwikkelingsprogramma van EUC.”

De Onderzoeksprijs gaat dit jaar naar: dr. Daphne van de Bongardt, universitair docent bij de afdeling Psychology, Education & Child Studies van Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB). Haar onderzoek richt zich op het begrijpen en stimuleren van de relationele en seksuele ontwikkeling van jongeren. De jury prijst Van de Bongardt voor de maatschappelijke impact en relevantie van haar onderzoek en is zeer enthousiast over het creatieve thema van het onderzoek en de creatieve manieren waarop dr. Van de Bongardt data verzamelt.

De Professor H. W. Lambers-prijs wordt toegekend aan twee uitzonderlijke studenten met twee mastertitels: Maikel Samsom en Sadaf Soloukey. Samsom heeft de masteropleiding Economics & Business Economics van Erasmus School of Economics (ESE) afgerond, alsmede de opleiding Liability & Insurance aan Erasmus School of Law (ESL), in beide gevallen cum laude. Tegelijkertijd heeft hij de bacheloropleiding Wijsbegeerte afgerond – wederom cum laude. Sadaf Soloukey behaalde maar liefst drie mastertitels: de research master Neuroscience, de masteropleiding Wijsbegeerte (cum laude) en de masteropleiding Health, Economics, Policy & Law. Voor haar masterscriptie Wijsbegeerte ontving ze de Jan Brouwer scriptieprijs.

De Professor G. W. J. Bruins-prijs, voor studenten die een research master doen en zich onderscheiden op het gebied van wetenschappelijke prestaties en onderzoeksvaardigheden, gaat dit jaar naar Eva Janssens. Zij heeft de bacheloropleiding Econometrics & Operations Research summa cum laude afgerond en heeft daarnaast deelgenomen aan de Bachelor Honours Research Class. Ze heeft als co-auteur inmiddels al enkele artikelen op haar naam.

De Rotterdam Scriptieprijs voor beste scriptie over een Rotterdams thema is gewonnen door Evan van der Holst met zijn scriptie ‘A Search for a Fertilizer for Social Enterprises’. Van der Holst, die de opleiding Master in Management bij Rotterdam School of Management, Erasmus University, heeft afgerond, gaat in zijn masterscriptie in op de manier waarop maatschappelijke ondernemers hun bedrijf leiden en wat deze ondernemers van hun omringende ecosysteem nodig hebben om schaalvergroting te kunnen realiseren.

Alle info over de prijswinnaars hier.

• Over de Opening Academisch Jaar

De Opening Academisch Jaar op maandag 3 september markeert de start van de viering van het 105-jarig bestaan van de Erasmus Universiteit. Dit 21ste lustrum viert de universiteit samen met de stad Rotterdam en haar inwoners met het thema ‘Science Meets City: Samen kennis maken’. De locatie van de Opening is dan ook de Laurenskerk. ’Value in diversity’ is het thema van de Opening, dat wordt gepresenteerd door twee studenten. Alle informatie en aanmelden op: www.eur.nl/opening

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 12 16 of E press@eur.nl