Onderzoeksbundel 'Het innovatievermogen van Rotterdam Food Cluster' gepresenteerd

Woensdag 12 september 2018 is de onderzoeksbundel 'Het innovatievermogen van het Rotterdam Food Cluster' gepresenteerd aan vertegenwoordigers uit het Rotterdam Food Cluster. Het onderzoek laat zien hoe bedrijven moeten innoveren om de leidende positie in Food te handhaven. De Erasmus Universiteit ging in 2016 een samenwerking aan met het Rotterdam Food Cluster.

Dr. Niels van der Weerdt (Erasmus Centre for Business Innovation) presenteerde het onderzoek samen met opdrachtgever de gemeente Rotterdam. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van Erasmus Centre for Urban, Port & Transport Economics (Erasmus UPT), Erasmus School of Economics, Rotterdam School of Management, Wageningen University & Research en Hogeschool Inholland. Het vloeit voort uit alliantie van kennisinstellingen en gemeente Rotterdam “Food for the Future”.

Veel carrièreperspectief voor jongeren

Naast inspiratie voor het bedrijfsleven is het onderzoek bedoeld als basis voor het ontwikkelen van lesmateriaal voor verschillende niveaus in het onderwijs binnen de regio. Hiermee wil Rotterdam Food Cluster de kennis van jongeren over het belang van de foodsector in de Rotterdamse regio vergroten. De foodsector biedt door haar internationale karakter en vele innovaties veel carrièreperspectief aan jongeren. Er is een kennismakelaar aangesteld om samen met verschillende onderwijsinstellingen in de regio onderwijsprogramma's te ontwikkelen. Daarnaast brengt de kennismakelaar vragen uit het bedrijfsleven over naar de docenten en studenten. Dit moet leiden tot meer transitiegericht onderwijs op Foodopleidingen en bedrijfsopleidingen gericht op innovatie.

Lering trekken voor de toekomst

Hoofdonderzoeker dr. Niels van der Weerdt (Erasmus Centre for Business Innovation): 'In dit eerste Food for the Future onderzoek is het innovatievermogen van de foodsector in en rondom Rotterdam onderzocht. Wat kunnen we leren over de veerkracht van bedrijven en clusters van bedrijven? We hebben gekeken naar het historisch perspectief; hoe hebben de verschillende bedrijvenclusters zich in het verleden weten te vernieuwen? Ook is het huidige innovatievermogen van individuele bedrijven onderzocht. Daarnaast valt er veel te leren van bedrijven die al voorlopen in de transitie naar de Next Economy.

EUR en Food Cluster

Rotterdam Food Cluster wil samen met het bedrijfsleven en kennis- en opleidingsinstituten het innovatievermogen van de regionale foodsector stimuleren en de nieuwe generatie op de toekomst voorbereiden. De komende jaren worden diverse onderzoeken uitgevoerd, gericht op de benodigde businessmodellen van morgen.

Erasmus University Rotterdam ging in 2016 met Albeda College, Greenport, Inholland, Hogeschool Rotterdam, Lentiz onderwijsgroep, STC, Wageningen University & Research, het Wellantcollege en Zadkine met de gemeente Rotterdam en het bedrijfsleven een samenwerking aan voor de toekomst van het onderwijs in de foodsector van regio Rotterdam: ‘Food for the Future’.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl