Onthulling van beeld Jan Tinbergen bij Erasmus School of Economics

Image of Dr. Erwin Dekker, Lia Krol, and Mayor Ahmed Aboutaleb

50 jaar geleden ontving Jan Tinbergen de Nobel Prijs voor de Economische Wetenschappen met zijn bijdragen in de economie en econometrie, waarvan hij als een van de grondleggers wordt beschouwd. Om deze gebeurtenis te vieren en te herdenken, bezocht de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb de Erasmus School of Economics om een standbeeld van Jan Tinbergen te onthullen, gebeeldhouwd door kunstenares Lia Krol.

De burgemeester hield een toespraak waarbij hij de nadruk legde op de invloed en impact, in het bijzonder voor de stad Rotterdam, van het werk van Tinbergen. Zijn toespraak werd opgevolgd door een korte lezing van Dr. Erwin Dekker, die werkt aan een biografie over Tinbergen. Deze zal volgend jaar verschijnen.

Een bescheiden en medelevende man

Dekker beschrijft Tinbergen als een bescheiden wetenschapper, gericht op het bestrijden van inkomensongelijkheid en het verbeteren van de welvaartsverdeling. Tinbergen was ook zeer betrokken bij ontwikkelingshulp op wereldschaal.

In de media

Er is veel media-aandacht geweest voor de onthulling van het standbeeld. De links naar de media-artikelen vindt u hieronder bij meer informatie.

AD.nl

RTV Rijnmond