Op avontuur in het brein: een kindercollege met Samantha Breuer

Samantha Breuer presenteert tijdens een kindercollege

Op woensdagochtend 11 oktober arriveerden enthousiaste leerlingen uit groep 8 van de Valentijnschool op de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Begeleid door studenten van de universiteit liepen zij die ochtend nieuwsgierig het Theil gebouw in om mee te doen aan het Kindercollege hersenkraker. Samantha Breuer, docent aan het Erasmus University College (EUC), stond klaar om hen mee te nemen op avontuur door de fascinerende wereld van het brein.

Samantha startte met een introductie over zichzelf, waarin ze niet alleen haar eigen verhaal deelde over haar weg naar de universiteit, maar ook enthousiast vertelde over haar ervaringen in het doen van onderzoek. Na het delen van haar reis als onderzoeker, leidde ze de kinderen naar de intrigerende wereld van de hersenen. In deel één van het college leerden de kinderen over de structuur en functie van de hersenen. Samantha's meeslepende vertelstijl en haar vermogen om complexe concepten op een begrijpelijke manier over te brengen, hielden de groep 8 leerlingen in hun greep. Het was geen verrassing dat zij talloze vragen hadden, en Samantha nam de tijd om deze vol enthousiasme te beantwoorden.

Na een korte pauze ging het college verder met praktische voorbeelden en korte activiteiten om de verschillende functies van de verschillende hersendelen te illustreren. De leerlingen deden actief mee en deelden hun gedachten en ideeën terwijl zij samen een aantal onderzoeksvragen beantwoordden. Bij het afsluiten van het Kindercollege vroeg Samantha aan de leerlingen naar hun ervaring van het college. Eén van de leerlingen uitte waardering met de woorden: "Het was een hele leuke les. Ik heb heel veel geleerd, en u heeft een mooie les aan onze klas gegeven. Ik vind u een hele leuke juf!". Ter afsluiting van het Kindercollege hersenkraker kregen de leerlingen van de studenten van de EUR een rondleiding over de grote campus van de EUR, tijdens welke zij al hun vragen konden stellen over studeren aan de EUR en het leven van een student.

Na twee opwindende uren op de universiteit liepen de leerlingen terug naar de bussen, beladen met nieuwe kennis over de hersenen en een ervaring die hen ongetwijfeld zal blijven inspireren. De leerlingen hebben een leuke dag gehad en wij hopen hen op een dag weer terug te mogen zien op de EUR!