Paper van Ana Figueiredo gepubliceerd in het Journal of Political Economy

Image - Ana Figueiredo
Erasmus School of Economics

Het artikel ‘Mismatch Cycles’ van universitair docent Ana Figueiredo en co-auteurs Isaac Baley en Robert Ulbricht is gepubliceerd in het novembernummer van het Journal of Political Economy, een van de oudste en meest prestigieuze wetenschappelijke tijdschriften.

Een nieuw verhaal over de littekens van werkloosheid

In hun paper bestuderen Ana Figueiredo (Erasmus School of Economics), en co-authors Isaac Baley (Universitat Pompeu Fabra) en Robert Ulbricht (Boston College) de cyclische dynamiek van de mismatch van vaardigheden en kwantificeren ze de impact ervan op de arbeidsproductiviteit. Ze construeren een hanteerbaar gericht zoekmodel, waarin werknemers op meerdere dimensies in vaardigheden verschillen en sorteren op banen met heterogene vaardigheidsvereisten. Vaardigheidsmismatch ontstaat door informatiefricties en wordt verlengd door zoekfricties. Geschat voor de Verenigde Staten, repliceert het model opvallende conjunctuureigenschappen van mismatch. Met name stellen de auteurs vast dat in recessies de mismatch tussen vaardigheden afneemt bij bestaande werkrelaties, maar toeneemt bij nieuwe medewerkers. Jobtransities op het allerlaagste niveau binnen de arbeidsmarkt, gecombineerd met loopbaanmobiliteit, zijn de sleutel om de empirische fit te verklaren.

Inzicht in de wrijvingen die ten grondslag liggen aan de herverdeling van de arbeidsmarkt en hun impact op de cycliciteit van productiviteit en lonen is essentieel voor het ontwerpen van beleid dat gericht is op het stabiliseren van economische schommelingen (bijv. monetair beleid, werkloosheidsbescherming) en op het bevorderen van groei op lange termijn (bijv. omscholingsprogramma's, structurele arbeidsmarkthervormingen).

Volgens Ana Figueiredo biedt het theoretische kader dat ze hebben bedacht ook een nieuw narratief over het "littekeneffect van werkloosheid" op de lonen: ‘In lijn met empirisch bewijs voorspelt ons model dat werknemers die geconfronteerd worden met baanverlies, grote en aanhoudende inkomstenverliezen lijden, zelfs nadat ze opnieuw in dienst zijn genomen. Dit komt omdat het opnieuw opbouwen van een carrière in een nieuwe sector grote onzekerheid met zich meebrengt, wat de klim op de banenladder vertraagt.'

Over het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Political Economy

The Journal of Political Economy is een peer-reviewed wetenschappelijk tijdschrift op het gebied van economie. Het tijdschrift publiceert zeer selectieve artikelen, zowel theoretische als empirische, op verschillende gebieden, waaronder monetaire theorie, fiscaal beleid, arbeidseconomie, ontwikkeling, micro-economische en macro-economische theorie, internationale handel en financiën, industriële organisatie en sociale economie.

Artikel 'Mismatch Cycles' by Isaac Baley, Ana Figueiredo and Robert Ulbricht

Leuk om te lezen is deze blogpost van Ana Figueiredo (december 2021)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Media & Public Relations Officer Ronald de Groot van Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: +31 6 53 641 846.