De promotie van Telstar naar de Eredivisie na 47 jaar is een bron van trots en saamhorigheid in Velsen, maar de economische impact blijft beperkt, aldus sporteconoom Thomas Peeters van Erasmus School of Economics.
In een interview met de NOS benadrukt universitair hoofddocent Peeters dat de extra bestedingen voornamelijk van bezoekende supporters moeten komen. ‘Supporters uit de gemeente Velsen die nu op zaterdagavond naar Telstar gaan, gingen voorheen bijvoorbeeld naar de bioscoop. Dan verandert er dus niets voor de lokale economie’, stelt hij.
Effecten op welzijn
Het uitvak van Telstar biedt plaats aan slechts 450 supporters. ‘Hoeveel geven zij uit in het stadion? Misschien gemiddeld twintig euro, keer zeventien uitwedstrijden? Dat is mooi voor Telstar, maar het is geen enorm bedrag als je het afzet tegen de economie van IJmuiden,’ voegt Peeters toe.
Toch ziet Peeters een positieve sociale impact. ‘Als je land of je club het goed doet, kan dat positieve effecten hebben op je welzijn,’ zegt hij. ‘Je kunt vrolijker en gelukkiger worden doordat je meer ontspanningsmogelijkheden hebt. Al is dat effect meestal tijdelijk.’ De promotie van Telstar brengt dus vooral een gevoel van trots en verbondenheid in de regio, terwijl de economische voordelen bescheiden blijven.
- Universitair Hoofddocent
- Meer informatie
Voor meer informatie neemt u contact op met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer aan Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel 06 53 641 846.