Rotterdam behoudt haar voorsprong in ESB Economentop 40

In de individuele ranking van wetenschappers met publicaties die gerelateerd kunnen worden aan de SDG's van de Verenigde Naties, zijn in totaal 11 van de 40 economen verbonden aan Erasmus Universiteit Rotterdam.

Economisch Statistische Berichten (ESB) heeft haar Economentop 40 aangepast tot de Economenparade. De redactie blijft jaarlijks een overzicht maken van de prestaties van economen, maar interpreteert dat nu anders. Voor het eerst heeft men gekeken in hoeverre de publicaties van wetenschappers gerelateerd kunnen worden aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

De hoogst genoteerde wetenschapper is Pursey Heugens van Rotterdam School of Management (3). Hij wordt op de voet gevolgd door zijn RSM-collega Joep Cornelissen (4). In deze ranking zijn 7 wetenschappers van Erasmus School of Economics te vinden: Patrick Verwijmeren (9), Aurélien Baillon (11), Sebastian Gryglewicz (21) Stefan Stremersch (26), Martijn Burger (31), Olivier Marie (32) en Peter Wakker (38).

Volgens ESB past de eenzijdige focus van de ESB Economen Top 40 op publicaties niet meer bij de huidige wetenschappelijke ontwikkelingen. Hoewel de focus op internationale publicaties de kwaliteit van het onderzoek ontegensprekelijk heeft verhoogd, bestaat het risico dat concurrentie in het onderzoek ten koste gaat van minder goed kwantificeerbare universitaire doelen als onderwijskwaliteit en maatschappelijke impact.

Ook belicht de Economeparade jong talent dat dit jaar voor het eerst een vast dienstverband of een tenure track-functie (tijdelijk contract voor langere tijd met uitzicht op een vaste aanstelling) heeft weten te bemachtigen bij een Nederlandse economische faculteit. Ook zijn decanen van faculteiten bevraagd over de bijzondere waardevolle prestaties van medewerkers.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.

U kunt het volledige artikel van ESB, 22 december 2022, hierboven downloaden.