Sophie’s missie: mentale gezondheid op de agenda zetten om depressies te voorkomen

Studenten lopen door de hal van het Sanders gebouw
Sophie Schmeets and others holding a symposium for students.

Tijdens haar studententijd kampte Sophie Schmeets met een depressie. Dit inspireerde haar om na haar studie Maskerclass op te richten. Daarmee helpt de EUR-alumnus organisaties om te gaan met mentale (on)gezondheid. Ook op de universiteit zijn er nog stappen te zetten. "Als je als student niet lekker in je vel zit, wordt de drempel om hulp te vragen vaak hoger."

Sophie begon in 2011 aan de studie econometrie aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Het was niet helemaal haar eigen keuze. Haar moeder en zus hielpen daarbij: “Ik wist niet wat ik wilde. Ik deed econometrie meer omdat ik het kon. Niet omdat ik het gierend leuk vond. Tijdens mijn master kreeg ik steeds meer last van somberte. Dat was het moment dat ik echt ging nadenken: wat wil ik eigenlijk zelf?”

Maskerclass: kleine aanpassingen, grote impact

Nu doet Sophie iets wat helemaal bij haar past: ze heeft haar eigen bedrijf Maskerclass. Ze helpt bedrijven en organisaties om mentale gezondheid beter op de agenda te krijgen. Ze leert leidinggevenden hoe ze zich kwetsbaar kunnen opstellen en tegelijkertijd effectief kunnen leiden. “Veel leidinggevenden willen dit wel, maar weten niet precies hoe. Daar helpen we bij”, vertelt Sophie.

Sophie geeft aan dat kleine aanpassingen al een grote impact kunnen hebben op de sociale veiligheid binnen een organisatie. Zo klopte bijvoorbeeld een Rotterdams bedrijf dat kampte met veel uitval, bij haar aan. “Ze hadden een prachtig kantoor. Heel modern en alles van glas. Daar deden ze ook hun HR-gesprekken. Ik zou daar niet een gevoelig gesprek willen hebben. Iedereen kan meekijken. Het was net een vissenkom. Werknemers kunnen nu een gesprek aanvragen op een andere plek en er hangen gordijnen zodat deze dicht kunnen. Zo kunnen kleine aanpassingen een grote impact maken.”

Portrait of Sophie Schmeets.

"Veel leidinggevenden willen dit wel, maar weten niet precies hoe. Daar helpen we bij"

Sophie Schmeets

Gemis aan begeleiding tijdens studententijd

Tijdens haar studententijd kreeg Sophie last van een depressie. Ze miste een aanspreekpunt op de universiteit om hier over te praten. Daaruit is Maskerclass ontstaan. “Ik wist niet waar ik terecht kon. De universiteit is geen zorginstelling, maar heeft wel een bepaalde verantwoordelijkheid naar haar studenten toe. We weten dat mensen in de leeftijdscategorie van studenten vaak voor het eerst tegen mentale klachten aanlopen. Dan is het goed om studenten daarop voor te bereiden. Leer ze vaardigheden om hiermee om te gaan, zoals het starten van een gesprek over mentale gezondheid, en het leren zorgen voor zichzelf en elkaar. Dat zijn vaardigheden waar je de rest van je leven iets aan hebt.”

Portrait of Sophie Schmeets.

"Ik wist niet waar ik terecht kon. De universiteit is geen zorginstelling, maar heeft wel een bepaalde verantwoordelijkheid naar haar studenten toe"

Sophie Schmeets

Rol van onze universiteit: goede stappen voorwaarts

De afgelopen jaren is er veel meer aandacht voor het welzijn van studenten. Daar is Sophie blij mee, maar het kan nog beter: “Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een groot platform voor de mentale gezondheid van studenten, er is een welzijnsweek en je kan praten met studentpsychologen. Dat is geweldig. Maar het is wel belangrijk dat alle studenten weten dat dit er is. En dat ze aangemoedigd worden om dit te gebruiken. Als het minder met je gaat, is de stap groter om hulp te vragen. Ook heb je dan niet de concentratie of energie tijdens zo’n dip om gepaste hulp te vinden. Dan heb je een extra aanmoediging nodig.”

Students on campus.

Volgens Sophie is Erasmus School of Economics (ESE) hier goed mee bezig. Ze belden Sophie voor hulp. Naar aanleiding daarvan gooide ESE hun mentorschap op de schop. Een derde van de tijd gaat nu naar mentale gezondheid. Dat was eerst nul uur. Sophie mocht dit blok daar invulling aan geven en de mentoren opleiden. "Dat is een structurele oplossing. Omdat je aan de start van iedereens studententijd meteen investeert op de relevante vaardigheden en kennis. Je leert om gesprekken te voeren en hoe je er voor elkaar kan zijn. Dat is zo waardevol. Daar heb je je hele leven wat aan."

Drie tips van Sophie

1. Check jezelf! Sta elke dag even 5 minuten stil bij hoe het gaat en of je de dingen doet die je echt wil doen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de stilte op te zoeken of een half A4tje vol te schrijven met je gedachten.

2. Onthoud dat je studie niet je leven bepaalt. Sophie studeerde econometrie, maar helpt nu bedrijven omgaan met mentale gezondheid. Je kan nog alle kanten op.

3. Mocht nog niet precies weten wat je écht leuk vindt om te doen: start na je studie met 4 dagen werken. De vijfde dag kan je inrichten voor jezelf. Doe een training, vrijwilligerswerk of iets heel anders. Dat heeft Sophie veel gebracht.

Geef jezelf de tijd!

Sophie benadrukt dat het maken van eigen keuzes erg belangrijk is, zelfs als deze niet de meest logische carrièrestappen zijn. Ze adviseert studenten daarom om veel verschillende dingen uit te proberen om te ontdekken wat ze leuk vinden.

Volgend jaar begint ze zelf met een nieuwe studie in professionele communicatie. Een keuze die ze deze keer helemaal zelf heeft gemaakt. Met een glimlach vertelt Sophie: “Dit is de eerste keer dat ik wel weet wat ik leuk vind. Ik ga deze studie echt doen voor mezelf.”

Wil jij een event bijwonen van Sophie? Kom naar het Leven Lang Leren Festival! Sophie geeft daar een lezing

Of

Bekijk alle stadsgesprekken tijdens het Leven Lang Leren Festival