Start strategische samenwerking tussen professor Eveline Crone en Albeda

Eveline Crone

Om de grote maatschappelijke uitdagingen waar jongeren mee te maken hebben beter te kunnen doorgronden, gaat Albeda de komende jaren intensief samenwerken met Eveline Crone, hoogleraar Neurowetenschappen in de maatschappij en Erasmus Professor aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Dit kondigde collegevoorzitter Ron Kooren van Albeda aan tijdens de start van het nieuwe studiejaar 2023-2024.

Met deze samenwerking beoogt Albeda om tot nieuwe inzichten en innovaties te komen op het gebied van gelijke kansen en jeugd. “Wij vinden dat elk kind en elke jongvolwassene de kans moet krijgen om zich volledig te ontwikkelen. Ik ben daarom ontzettend blij dat professor Eveline Crone deze uitdaging met ons aangaat.” stelt voorzitter cvb Albeda Ron Kooren.

Jongeren willen gehoord en gezien worden

Eveline Crone vertelt het verhaal over kansen van jongeren en hun hersenen in de groei. Bij de Erasmus Universiteit in het SYNClab doet zij onder andere onderzoek met MRI-scans naar hoe de hersenen van kinderen en jongeren zich ontwikkelen en hoe dit samenhangt met invloeden uit de omgeving.

Eveline Crone: “Wij willen dat alle jongeren de kans krijgen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen in de maatschappij. Het gaat om welzijn maar ook om welke positieve bijdrage jongeren kunnen leveren aan de maatschappij. Uit ons onderzoek blijkt dat in de late tienerjaren er een vergrote behoefte ontstaat om gehoord en gezien te worden. Wij hebben als volwassenen en docenten een belangrijke rol om de jongeren te begeleiden in hun zoektocht.“

Sluit aan bij lopend onderzoek

Naast het verzorgen van colleges over onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn zoals: mentale gezondheid, inspraak en fake-news gaat Crone ook samen met Albeda studenten vraagstellingen bedenken voor nieuwe onderzoeksvragen. Op deze manier worden jongeren betrokken bij het lopende onderzoek dat plaatsvindt in het SYNClab. In het SYNClab worden op verschillende manieren van meten overbrugd te begrijpen hoe jonge mensen zich ontwikkelen tot leden van de maatschappij die een bijdrage kunnen leveren. “Ik denk dat wetenschap beter wordt als ze wordt uitgevoerd in samenwerking met maatschappelijke partners, waaronder jongerenpanels, scholen en co-creatieteams. De samenwerking met Albeda past daar helemaal in” aldus Eveline Crone.

Over Eveline Crone

Prof.dr. Eveline Crone is sinds 2020 hoogleraar Developmental Neuroscience in Society aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. Aan de Erasmus Universiteit is zij in 2022 daarnaast voor vijf jaar benoemd tot Erasmus Professor met de speciale strategische opdracht voor het creëren van positieve maatschappelijke impact. Sinds 2013 is zij lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). In september 2017 ontving zij de Spinozapremie voor haar onderzoek naar de ontwikkeling van het brein in de adolescentie. In 2022 ontving zij de prestigieuze Zwaartekracht subsidie voor het ‘GUTS: growing up together in society’, project. Dit consortiumproject staat onder haar leiding.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl