Stimuleert naakt het inkomenssucces op Instagram?

Sophia Gaenssle publiceert wetenschappelijk paper over inkomensverdeling en naakt op sociale media
Social media letters
Instagram on smartphone

Sophia Gaenssle, assistent-professor Creative Industries and Digitalisation aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, heeft in wetenschappelijk tijdschrift Kyklos een paper gepubliceerd waaruit blijkt dat naakt loont op Instagram, getiteld "Inkomensverdeling en naaktheid op sociale media: aandachtseconomie van Instagramsterren". Het is de eerste kwantitatieve studie naar het inkomen van influencers op het sociale mediaplatform.

Instagram is er al eerder van beschuldigd dat het strategische voorkeur geeft aan afbeeldingen met naakt, waarmee influencers meer geld verdienen. De invloed die deze influencers hebben, roept vragen op over de belangrijkste drijfveren voor succes en de verdeling van inkomsten op sociale mediaplatforms. Gaenssle onderzoekt of naakt het inkomenssucces op Instagram stimuleert. En of er een verschil is tussen mannelijke en vrouwelijke inhoud.

Sophia Gaenssle

Financieel succes

In de paper doet Gaenssle een empirische analyse van 500 top-Instagramsterren in de categorieën mode, beauty, fitness en sport, muziek, foto en kunst en eten en veganistisch. De data over populariteit, postgedrag en geschatte prijzen per post laten inderdaad een positieve invloed zien van blootstelling van het lichaam op financieel succes. Accounts met naakt behalen hogere prijzen en advertentie-inkomsten, ongeacht het geslacht.

Wat betreft sekseverschillen: Gaenssle toont bewijs van een loonkloof tussen mannen en vrouwen. Mannelijke inhoud behaalt gemiddeld hogere advertentieprijzen, terwijl vrouwelijke accounts meer branded content bieden en uiteindelijk hogere advertentie-inkomsten behalen.

Meer bewustzijn en dialoog

Het onderzoek naar het verdienen aan naakt op sociale media laat zien dat er meer bewustzijn en dialoog nodig is over de sociale en culturele implicaties van geseksualiseerde inhoud. Het is de basis voor een dialoog over de complexe kwesties rond maatschappelijke waarden, normen, ethiek en wettelijke normen. Hoewel Instagramsterren hun sociale media-inkomsten kunnen vergroten met naaktcontent, rijzen er vragen over de duurzaamheid van dit economische model vanwege ethische en sociale bezwaren, met name wat betreft de impact op kinderen en jongeren die worden blootgesteld aan dergelijke content op sociale media.

Lees de volledige paper op Kyklos

Heb je naar aanleiding van het artikel of het paper vragen? neem dan contact op met het Press Office Erasmus Universiteit Rotterdam: press@eur.nl.