Student-docenten brengen de universiteit tot leven voor jonge ontdekkers

Professor Hanan El Marroun tells kids about how our brain works

In de maanden november en december brachten leerlingen van groep 6 van vier verschillende basisscholen uit Rotterdam een bezoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) voor het Kindercollege hersenkraker. Een week voor hun campusbezoek kregen ze een voorbereidende les op hun eigen school, verzorgd door de student-docenten van het Academisch Outreach Programma (AOP). Hier deelden de student-docenten persoonlijke ervaringen over hun studentenleven aan de EUR, gaven zij uitleg over de universiteit en boden zij alvast een voorproefje van onderzoek doen.

Manal, een student-docent van het AOP, deelt haar ervaring: "Tijdens de voorbereidende les vertelde ik de leerlingen over mijn afkomst en favoriete eten. Het was geweldig om te merken dat de leerlingen veel overeenkomsten zagen. Ik vond het heel leuk dat ze zichzelf misschien in mij herkenden, wat voor mij een essentieel aspect is van het zijn van een rolmodel." Kim, een collega student-docent, voegt toe: "Het was erg leuk om de voorbereidende les te geven. Het was een goed moment om de leerlingen enthousiast te maken voor het college op de universiteit en om ze al wat basiskennis mee te geven over de hersenen, maar vooral: om hele slimme vragen te stellen. De vingers gingen om de minuut de lucht in, wat liet zien dat ze er allemaal erg veel zin in hadden."

Tijdens het college op de campus, begeleid door professor El Maroun, waren de leerlingen net zo enthousiast. Ze stelden veel vragen over de hersenen, onderzoek doen en de universiteit. Aleksa, een student-docent van het AOP, vertelt er meer over: "Ik kan er altijd heel erg van genieten als de kinderen erg enthousiast en verbaasd worden wanneer ze iets nieuws leren over de hersenen of over de universiteit. Kinderen komen normaal gesproken niet zo snel in contact met de universiteit. Wanneer zij meer te weten komen over het bestaan van de universiteit en wat daar allemaal plaatsvindt, kunnen zij een doel stellen voor zichzelf om te gaan studeren op de universiteit."

Na het college exploreerden de kinderen de campus met een rondleiding van student-docenten. Zowel de leerlingen als de student-docenten kijken uit naar de afsluitende les die een week na het college op de campus plaatsvindt. Kim heeft haar afsluitende les al gegeven: "Tijdens de les bespraken wij de ervaringen van de leerlingen met het college op de campus en hebben wij samen hun onderzoek afgerond. Ik werd enthousiast ontvangen. De leerlingen gaven zelfs als tip mee om het aantal lessen uit te breiden." Het team van het Academisch Outreach Programma kijkt er naar uit om de laatste Kindercolleges van het jaar te organiseren, en meer kinderen op campus welkom te heten en kennis laten te maken met de universiteit, studenten en onderzoek doen.