Studie over de Atlantische handel in tot slaaf gemaakten toont opmerkelijke bevindingen

Een studie over de Atlantische handel in tot slaaf gemaakten van prof.dr. Philip Hans Franses en dr. Wilco van den Heuvel van Erasmus School of Economics, onthult dat van alle tot slaaf gemaakten die in Nederlandse koloniën aankwamen, 37,4% werd vervoerd door de Portugezen en 12,6% door de Nederlanders.

Tot kort geleden was onbekend hoeveel tot slaaf gemaakten op geaggregeerd niveau naar waar en door wie werden vervoerd. De beschikbare geaggregeerde gegevens over de Atlantische handel in tot slaaf gemaakten tussen 1519 en 1875 betreffen het aantal tot slaaf gemaakten dat door een land werd vervoerd en het aantal tot slaaf gemaakten dat op verschillende bestemmingen aankwam.

Resultaten

Franses en Van den Heuvel vulden de leegtes in en schatten de trends in de sterfgevallen per transportland, zo ook de fractie tot slaaf gemaakten die naar eigen koloniën of naar anderen gingen. De wetenschappers ontdekten dat van alle tot slaaf gemaakten die in Nederlandse koloniën aankwamen, 37,4 % door de Portugezen werd vervoerd en 12,6 % door de Nederlanders. Van alle tot slaaf gemaakten die door de Nederlanders werden vervoerd, ging bovendien 26,0 % naar Portugese koloniën en 7,4 % naar Nederlandse koloniën.

De Nederlandse handelaars hadden de meeste slachtoffers, dat wil zeggen dat 18,3 % van de door de Nederlanders vervoerde tot slaaf gemaakten de Atlantische Oceaan niet was overgekomen.

Philip Hans Franses, hoogleraar toegepaste econometrie
Universitair Hoofddocent

De studie “Aggregate statistics on trafficker-destination relations in the Atlantic slave trade” is gepubliceerd in het septembernummer van 2019 van de 'International Journal of Maritime History' en is hier te vinden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Communications Officer van Erasmus School of Economics (+31 6 53 641 846 of rdegroot@ese.eur.nl).