Studiekeuze Programma Experience Day

secondary school students at erasmus university

Ons Academisch Outreach Programma organiseerde een Studiekeuze Programma Experience Day voor in totaal 130 leerlingen van 4, 5 en 6 VWO van drie Rotterdamse middelbare scholen - Montfort College, Avicenna en het Zuidergymnasium. Onze student-docenten Kyshaya en Patrick hostten het event en vertelden de leerlingen open over hun eigen reis naar Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze vertelden over de tijdlijn bij het kiezen van een studie en verzekerden de leerlingen dat het normaal is om twijfels en stress te ervaren, maar dat het niet nodig is, omdat elke keuze hen dichter bij hun gewenste toekomst brengt.

Onderwijswetenschapper Dr. Sabrina Alhanachi hield een motivational speech over haar eigen ervaringen en carrière: ‘Laat je niet klein maken door mensen die zeggen dat je niets kunt bereiken. Dat iets moeilijk is wil niet zeggen dat je het niet kan.’ Ook konden leerlingen tijdens workshops meer te weten komen over de studies Geneeskunde, Economie en Econometrie, Bedrijfskunde, Psychologie, Sociologie en Bestuurskunde en Geschiedenis, Media & Communicatie. Zo meetten de leerlingen bij Geneeskunde hun bloeddruk voor en na het consumeren van energiedrank, terwijl ze bij Bedrijfskunde een pitch konden doen voor een nieuw soort energiedrank. Leerlingen vonden de workshops nuttig voor hun oriëntatie op welke richting ze wel of niet interessant vonden.

Een aantal reacties van leerlingen tijdens Studiekeuze Programma Experience Day:

‘Mijn opties staan wagenwijd open’

‘Een bijzondere en leerzame ervaring en ook erg leuk, ik heb lekker gelachen!’

‘Ik heb geleerd dat niet alles misschien loopt zoals je hoopt of verwacht, maar dat er genoeg andere richtingen en routes zijn waardoor dat niet zo erg is.’