Subsidie voor onderzoek naar circulaire ziekenhuizen

Sophie van der Zee, Pilar Garcia-Gomez, Wilco van den Heuvel and Albert Wagelmans

Een grote ondezoekssubsidie is toegekend aan een duurzaamheidsonderzoeksproject waarin Erasmus School of Economics een belangrijke rol speelt. Dat is bekendgemaakt tijdens de laatste ronde van het programma van de Nationale Wetenschapsagenda Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC).

Strategieën om circulaire ziekenhuizen te creëren

Het project is genaamd Evidence-based Strategies to create Circular Hospitals: Applying the 10-Rs framework to healthcare (ESCH-R). Een door het Erasmus MC gecoördineerd consortium van onderzoekers ontvangt in totaal € 5,3 miljoen. Het doel van het project is om de acceptatie van circulaire interventies in ziekenhuizen te versnellen en daarmee de ecologische voetafdruk van de zorg te verkleinen.

Als onderdeel van het interdisciplinaire onderzoeksteam ontvangen dr. Sophie van der Zee en prof. dr. Pilar Garcia-Gomez van Erasmus School of Economics financiering voor een promovendus; Dr. Wilco van den Heuvel en prof. dr. Albert Wagelmans gaan het toegekende budget besteden aan een postdoc-onderzoeker. (in de afbeelding van links naar rechts:Sophie van der Zee, Pilar Garcia-Gomez, Wilco van den Heuvel en Albert Wagelmans)

Circulaire ingrepen in ziekenhuizen om de ecologische voetafdruk van de zorg te verkleinen

De zorgsector is goed voor zeven procent van de CO2-footprint van Nederland. Als reactie daarop heeft de Nederlandse regering opgeroepen tot meer ecologisch duurzame gezondheidszorg. Het project ESCH-R pakt deze uitdaging aan met als missie om de acceptatie van circulaire interventies in ziekenhuizen te versnellen en daarmee de ecologische voetafdruk van de gezondheidszorg te verkleinen. De onderzoeksvraag van het consortium is: Hoe kunnen ziekenhuizen afstappen van medische verbruiksartikelen voor eenmalig gebruik om de transitie naar circulariteit te maken? Een interdisciplinair team ontwikkelt circulaire, veilige en schaalbare strategieën. Op de lange termijn zal het ESCH-R-project bijdragen aan een duurzaam en veerkrachtig gezondheidssysteem.

Sophie van der Zee is enthousiast: ‘Pilar Garcia-Gomez en ik gaan werken aan het stimuleren van gedragsverandering bij ziekenhuismedewerkers. Door middel van interviews en vragenlijsten willen we graag begrijpen welke factoren duurzaam gedrag bij verschillende soorten ziekenhuismedewerkers belemmeren en bevorderen. Op basis van deze inzichten gaan we in ziekenhuizen interventiestudies ontwikkelen en testen om duurzamer gedrag te faciliteren.’ Operations Research-experts Albert Wagelmans en Wilco van den Heuvel van het Econometrisch Instituut gaan zich richten op een advies over hoe een transitie naar circulaire ziekenhuizen in de loop van de tijd kan en moet plaatsvinden op een duurzame en haalbare manier.

Afbeelding: van links naar rechts: Sophie van der Zee, Pilar Garcia-Gomez, Wilco van den Heuvel en Albert Wagelmans

Dit recent gepubliceerde artikel beschrijft hoe de intensive care van het Erasmus MC zijn duurzaamheid heeft verbeterd door drie ecologische hotspots te veranderen: handschoenen, jassen en CRRT-tassen en hun verpakking.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: +31 6 53 641 846.