Takeaway.com opnieuw uitgeroepen tot de snelste groeier van Nederland

thuisbezorgd

Takeaway.com heeft voor de tweede keer de ‘Gouden Groeier’ gewonnen. De award, een initiatief van Erasmus Centre for Entrepreneurship en nlgroeit, werd uitgereikt tijdens de derde editie van het ondernemersevent BusinessBoost Live in Rotterdam Ahoy. Mona Keijzer, staatssecretaris van het Ministerie van EZK, maakte de winnaar bekend. Takeaway.com creëerde 4703 nieuwe banen (in FTE) en groeide dus het snelst in de periode van eind 2016 tot en met eind 2019. Hiermee staat de maaltijdbezorger bovenaan De Top 250 Groeibedrijven 2020. De 250 bedrijven zijn samen met meer 30.000 FTE gegroeid, waarvan ruim de helft van het aantal banen aan de Top 10 toe te schrijven is.

Toen Jitse Groen twintig jaar geleden begon met zijn website Thuisbezorgd.nl, kwam de concurrentie uit Amsterdam en Ede, provisorische websites die klanten doorverwezen naar een handvol restaurants in de omgeving. Pagina’s die waren ontwikkeld op zolders of kantoortjes, door studenten of ondernemers die zich – net als Groen – afvroegen waarom je eigenlijk nog geen pizza of Chinees op internet kon bestellen. Een vol decennium later was het bedrijf Nederland al ontgroeid. Onlangs fuseerde het bedrijf met Just Eat en werd daarmee in een klap één van de grootste maaltijdbezorgers ter wereld. Picnic, vorig jaar uitgeroepen tot snelste groeier, staat op de tweede plek. Red Je Pakketje, gestart in 2016, is het jongste bedrijf in de lijst en Lightronics het oudste (1946). Dept veroverde de vierde plaats en is hiermee de hoogste nieuwe binnenkomer.

Snelle groei

“Erg leuk dat Takeaway.com opnieuw het snelst groeiende bedrijf van Nederland is”, aldus oprichter en CEO Jitse Groen, “we groeien hard, zowel in Nederland als daarbuiten. Onze groei creëert veel banen, zowel op onze 27 kantoren in binnen- en buitenland, maar ook lokaal op onze 91 hubs, waar we niet alleen bezorgers werven, maar ook leidend personeel.”

Groeifactoren

Erasmus Universiteit heeft via haar Erasmus Centre for Entrepreneurship samen met Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) de grootste academische onderzoeksgroep op het gebied van ondernemerschap in Europa. Prof. Justin Jansen, hoogleraar ondernemerschap aan RSM: “Doordat we de afgelopen jaren bij verschillende snelle groeiers uit deze lijst binnen zijn geweest en onderzoek hebben gedaan, zijn we in staat om die factoren te identificeren die zorgen voor hun snelle groei. ” Martin Luxemburg, directeur van het ondernemerschapscentrum: “Factoren die we bij alle onderzochte bedrijven terugzagen waren: draag de kernwaarden van de organisatie uit in alle bedrijfsactiviteiten, ken je groeiformule (en weet hoe je deze kunt inzetten) en betrek je medewerkers bij je groeiplannen. Het rapport dat op onze website kan worden gedownload, omvat daarom zowel de volledige lijst van 250 scale-ups als meer van dit soort factoren die de groei van bedrijven beïnvloeden.”

Waarom groeit Takeaway.com zo snel?

Prof. Justin Jansen: "Het is niet verrassend dat Takeaway de winnaar is. Ons onderzoek bij Takeaway.com laat zien dat het bedrijf zich al vroeg realiseerde dat de markt waarin het opereert een ‘winner-takes-it-all’ markt is, wat inhoudt dat het om te overleven en succes te garanderen, de grootste speler in de markt moest worden. Daar hebben zij hun groeiformule omheen gebouwd. Een tweede factor voor hun groei is dat zij door de organisatiestructuur te wijzigen en de rollen binnen het team opnieuw te definiëren, het bedrijf haar capaciteit voor verdere groei blijft ontwikkelen."

Alumni Erasmus Universiteit Rotterdam

Een ander opvallend gegeven is dat meer dan 30 bedrijven uit de lijst tenminste één founder telt met een achtergrond op de Erasmus Universiteit Rotterdam. Martin Luxemburg: ‘Als onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam zetten wij ons in om ondernemerschap te stimuleren. Het is mooi om te zien dat we als universiteit die meer dan 100 jaar geleden opgericht is door ondernemers, nog steeds ondernemerschap ademen en succesvolle ondernemers opleiden die we nu terugzien in de lijst.’

Bekijk de volledige lijst van Top 250 Scale-ups 2020.