Tijdens een grote NS-onderbreking zou de inzet van stationsbeheerders kunnen helpen

Trouw
Rolf van Lieshout
Erasmus School of Economics

Op 3 april 2022 kwamen door een grote technische storing alle Nederlandse treinen tot stilstand. De centrale besturing liep te ver achter op de werkelijkheid, waardoor de stewards niet meer wisten waar de treinen zich bevonden. Gelukkig heeft promovendus aan Erasmus School of Economics Rolf van Lieshout een theoretisch model ontwikkeld waarmee dit soort verstoringen in de toekomst kunnen worden voorkomen (Trouw, 10 mei 2022).

Centrale besturingseenheid

De centrale besturing, die in Utrecht staat, werkt prima zolang er geen verstoringen optreden. Maar, zo legt Van Lieshout uit, als verstoringen zich opstapelen, kan het systeem achterlopen op de werkelijkheid waardoor stewards niet meer weten waar de treinen zich bevinden. Afgezien van het incident op 3 april is dit nog niet eerder voorgekomen.

Alternatief

De technische storing was voor Van Lieshout aanleiding om met een alternatief te komen. Hij onderzocht of het mogelijk is om tijdens zo'n crisis over te schakelen op een decentraal besluitvormingssysteem. Dit houdt in, dat elk station zijn eigen stationschef heeft, die bepaalt wanneer en in welke richting een trein vertrekt. Het alternatieve systeem werd getest met behulp van een computerprogramma. De resultaten zijn veelbelovend en laten zien dat zowel intercitytreinen als stoptreinen kunnen blijven rijden tijdens een storing van de centrale, zij het met een lagere frequentie.

De Nederlandse Spoorwegen zijn op de hoogte van de resultaten en hebben deze positief ontvangen.

Promovendus
Rolf van Lieshout

Voor het hele artikel van Trouw, 10 mei 2022, klik hier.