Transnationale partnerbijeenkomst IDEA-net

Representatives of IDEA-net in front of a statue of Erasmus at the Erasmus Building at campus Woudestein in Rotterdam
EU logo

Vorige week hostte ons IDEA Center de tweejaarlijkse transnationale partnerbijeenkomst van het door de Europese Unie gefinancierde project IDEA-net, waarvan de Erasmus Universiteit Rotterdam de coördinator is.

Het IDEA-net project staat voor 'Expanding the network of Inclusion, Diversity, Equity and Access (IDEA) practitioners in higher education through institutional capacity building'. Het consortium bestaat uit Erasmus Universiteit Rotterdam, University College Dublin (Ierland), Universiteit van Belgrado (Servië), Universiteit van Ljubljana (Slovenië), Universiteit van Zadar (Kroatië), ECHO, Expertisecentrum Diversiteitsbeleid (Nederland) en KIC - Knowledge Innovation Centre (Malta).

Het project richt zich op de kloof in de institutionele cultuur van Europese universiteiten, waar diversiteit en inclusie niet volledig zijn omarmd en geïntegreerd in de dagelijkse werkzaamheden, standaardpraktijken, processen en initiatieven. Dit is vooral gericht op leidinggevenden en ondersteunend personeel van universiteiten, maar ook op belanghebbenden zoals andere onderwijsinstellingen, nationale en regionale overheden en onderzoekscentra.

Om die reden produceert het project:

1) Een database van good practices van IDEA-centers/offices en -benaderingen;

2) Richtlijnen voor het opzetten van IDEA-centers/offices en -infrastructuur;

3) Capaciteitsopbouw peer-learning activiteiten;

4) Een gemeenschap voor het delen van kennis, toekomstige trends en samenwerking.

De resultaten van het project zullen worden getest in de partner-universiteiten en zullen later dienen als rolmodel/strategisch pakket voor andere universiteiten en instellingen, waardoor de impact zal worden uitgebreid naar andere landen en regio's over de hele wereld.

Tijdens de driedaagse bijeenkomst hadden we de gelegenheid om alle deliverables van de werkpakketten door te nemen, een historische rondleiding te krijgen over het koloniale verleden van Delfshaven, en een rondleiding over onze campus. En we vierden de Nederlandse cultuur met - natuurlijk - bitterballen aan het eind van de dag.

Als je benieuwd bent naar de cases en best practices, bezoek dan de website: https://idea-net.eu/. Stay tuned, we zullen binnenkort een nieuwsbrief uitbrengen met de komende activiteiten.