TRESCA project werkt samen met YouTubekanaal dat liegt tegen 17 miljoen mensen

Still of Kurzgesagt's YouTube video in which they show the TRESCA project's logo
Kurzgesagt - In a Nutshell

“Kurzgesagt is lying to you”, geeft animatiestudio Kurzgesagt-In a Nutshell op 7 December 2021 toe aan 17 miljoen abonnees. De video van het grote wetenschapskanaal – gespecialiseerd in het uitleggen van complexe wetenschappelijke onderwerpen in korte, geïllustreerde en geanimeerde video’s – gaat over wetenschapscommunicatie en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan. De video is het resultaat van een samenwerking met het TRESCA project. Het TRESCA project wordt gecoördineerd door onderzoekers Jason Pridmore, Marina Tulin en Tessa Oomen van de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) en heeft als doel om vertrouwen in onderzoek te genereren door het verbeteren van de communicatiepraktijken van wetenschappelijk onderzoekers, journalisten en beleidsmakers.

Social media platformen zijn toegankelijk voor allerlei stemmen en content die niet altijd gecontroleerd wordt op feiten. Voor communicatoren van wetenschappelijke kennis, zoals Kurzgesagt, roept dit belangrijke vragen op: Hoe kunnen zij effectief wetenschap communiceren op drukke mediaplatformen? Hoe winnen zij vertrouwen? Waar ligt de balans tussen de realiteit simplificeren, maar ook de cruciale nuances appreciëren? Hoe kunnen communicatoren als Kurzgesagt verantwoorden hoe ze grote wetenschappelijke fenomenen in een bevattelijk format persen?

De TRESCA-onderzoekers deden experimenten op een vaak bekeken Kurzgesagt video over klimaatverandering. In tegenstelling tot hun verwachtingen, veranderde kleine variaties in het video-narratief maar weinig aan de kijkersperceptie van de video. Het oordeel van de kijkers werd eerder gedreven door de waargenomen productiewaarde en de waargenomen intentie van de communicator.

Verrijkt door de inzichten van dit experiment, produceerde Kurzgesagt de nieuwe video over wetenschapscommunicatie. Nauwe samenwerkingen als deze tussen wetenschappelijke experts en creatieve professionals hebben de potentie om digitale wetenschapscommunicatiepraktijken te innoveren. Met name op drukke digitale mediaplatformen zouden zulke samenwerkingen wel eens essentieel kunnen zijn om digitale wetenschapscommunicatie te hervormen en daarmee betrouwbaarder en boeiender te maken.

TRESCA MOOC: “Communicating trustworthy information in the digital world”

Naar mate we zien dat wetenschap en feiten in twijfel worden getrokken, borrelt de vraag op: wat kunnen we doen? Het TRESCA project ontwikkelt een Massive Open Online Course (MOOC) om deze vraag te verkennen. Vandaag de dag maakt overvloed aan informatie het moeilijk voor mensen om te ontcijferen wat accurate en niet-accurate informatie is. In deze MOOC ontdekken studenten wat de drijfveer is achter publiek vertrouwen en hoe verschillende mensen en organisaties dit kunnen verdienen én behouden door middel van verbeterde communicatie. De MOOC zal gratis toegankelijk zijn voor iedereen die geïnteresseerd is. Bezoek de TRESCA MOOC-pagina voor meer informatie over inschrijvingen, en om up-to-date te blijven!

TRESCA mention in Kurzgesagt video

Kurzgesagt TRESCA video

Meer informatie

Bezoek de website van het TRESCA project.

Bezoek de TRESCA MOOC-pagina voor meer informatie over inschrijvingen, en om up-to-date te blijven!

Gerelateerde content
Jason Pridmore (ESHCC) probeert de barrières weg te nemen in de communicatie tussen journalisten, wetenschappers, beleidsmakers en het publiek.
European Science-Media Hub talks about TRESCA. TRESCA’s primary goal is understanding how science communication can help rebuild trust in science and scientific…
TRESCA logo
De Europese Commissie wil helpen bij de bestrijding van het coronavirus door "het tegengaan van misleidende informatie en het ontkrachten van mythes".
TRESCA logo

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen