Vrouwen doen het beter in het hoger onderwijs dan mannen, behalve in de Bijbelgordel

Overal in Nederland doen vrouwen het beter in het hoger onderwijs dan mannen, behalve in de Bijbelgordel. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoekers van Erasmus School of Economics onder leiding van Bastian Ravesteijn, universitair docent toegepaste economie. In de Bijbelgordel zouden verwachtingen van de rol van vrouwen de onderzoeksuitkomst kunnen verklaren.

Een klein verschil?

Rhenen is de enige plaats in ons land waar minder vrouwen dan mannen uiteindelijk een hbo- of wo-diploma halen. Slechts 32% van de vrouwen die in de jaren ’80 in Rhenen zijn opgegroeid behaalde een hbo- of wo- diploma, tegenover 33% van de mannen. Volgens Ravesteijn lijkt dit een klein verschil, maar is het opvallend als je het vergelijkt met hoe vrouwen het landelijk doen. Over het hele land zijn Nederlandse vrouwen de laatste jaren namelijk hoger opgeleid dan mannen. Uit de data blijkt dat gemiddeld genomen 46% van de vrouwen rond de dertig jaar een diploma heeft in het hoger onderwijs, tegenover 38% van de mannen.

Gelukkige mensen, gelukkige samenleving

Ook in andere religieuze gemeenten zijn vrouwen minder hoog opgeleid dan gemiddeld. ‘Oftewel, in landelijk conservatief-christelijke gebieden besluiten jonge vrouwen minder vaak te gaan studeren’, stelt Ravesteijn vast. Ravesteijn doet onderzoek naar verschillen in kansen in Nederland, waarbij kinderen uit gezinnen met hetzelfde inkomen uit verschillende wijken met elkaar vergeleken worden. De uitkomsten van het onderzoek zijn te zien op de Kansenkaart. Volgens Ravesteijn is het erg belangrijk dat zowel mannen als vrouwen een diploma in het hoger onderwijs kunnen behalen. ‘Over het algemeen vinden we het positief als mensen zich kunnen ontplooien’, zegt Ravesteijn. ‘Niet alleen worden er mensen vaak gelukkiger van, we worden er ook als samenleving beter van.’

Het volledige artikel van Trouw, 20 maart 2021, kunt u hier vinden.