Hoe kunnen we meer vrouwen interesseren voor een hogere opleiding in wetenschappen en technologie? Aan de hand van een enquête onder de studentenpopulatie in Frankrijk heeft Anne Boring, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, onderzoek gedaan naar de redenen voor de verschillen tussen mannen en vrouwen in hun studiekeuzes.
Uit het Franse studiekeuze platform Parcoursup, blijkt dat een overwicht aan mannen kiest voor een opleiding in wetenschappen en technologie ten opzichte van vrouwen, schrijft Anne Boring in The Conversation. Zowel vanuit de Franse overheid, maar ook via de Europese Commissie, zijn er verschillende initiatieven om meer vrouwen de wetenschap in te krijgen. Dat deze initiatieven Europees breed worden georganiseerd betekent dat de resultaten ook in Nederland van betekenis kunnen zijn. ‘De resultaten zijn waarschijnlijk niet specifiek voor alleen Frankrijk, maar meer onderzoek is nodig voor de Nederlandse situatie’, aldus Boring.
Vrouwen kiezen vaker voor een opleiding in gezondheidszorg, mens- en maatschappijwetenschappen, letteren, talen en kunst. Uit het Franse onderzoek van dr. Boring blijkt dat bij die studiekeuze verschil in passie als bepalende factor, de invloed van ouders en de brede interesses van vrouwen in het secundair onderwijs een rol kunnen spelen.
Bepalende factoren in de studiekeuze van vrouwen
Uit eerder onderzoek bleek al dat hardnekkige genderstereotypen een rol kunnen spelen bij het verschil in studiekeuze. Uit de enquêteresultaten van Boring blijkt dat ook andere factoren een rol spelen.
Vrouwen kiezen eerder een studierichting gebaseerd op hun passies, ook als die keuze hen later op de arbeidsmarkt kan benadelen. Vrouwen die hun passies volgen hebben een grotere kans om voor letteren, kunst en geesteswetenschappen te kiezen. Uit de resultaten blijkt dat ouders een minder grote invloed hebben op de studiekeuze van hun dochters, dan op die van hun zoons. Vrouwen krijgen meer steun van hun ouders in de studierichting die ze kiezen, ook als dit later kan leiden tot minder goedbetaalde banen. Dit kan verklaren waarom vrouwen eerder hun passie volgen.
Ook blijkt dat meer dan de helft van de verschillen tussen vrouwen en mannen in de keuze van een hogere opleiding, kan worden verklaard door de voorkeuren die in het secundair onderwijs voor verschillende vakken worden ontwikkeld. Vrouwen hebben over het algemeen een meer gevarieerde smaak, een keuze voor opleidingen in wetenschappen en technologie, betekent dat ze van andere geliefde vakken moeten afzien.
Enthousiasme voor de wetenschap vergroten
Het is belangrijk om vrouwen enthousiast te maken voor wetenschap en technologie, zodat ze vaker voor deze studierichting kiezen. Rolmodellen, die nog voor de studiekeuze vrouwen enthousiast kunnen maken voor de wetenschap en de ontwikkeling van multidisciplinaire studierichtingen die wetenschap, sociale wetenschappen en geesteswetenschappen combineren, kunnen hierbij helpen.
- Meer informatie
Voor meer informatie neemt u contact op met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer aan Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: 06 53 641 846.
