Wat kan studentenonderzoek bereiken zodra het de klas verlaat?

Learning for Equality Symposium 2025
L4E symposium 2025

Of het nu ging om het blootleggen van extreemrechtse morele paniek in Hongarije, het onderzoeken van de Israëlische dominantie over het Palestijnse leven via architectuur en gezondheidszorg, het voorstellen van manieren om grafisch ontwerp te dekoloniseren of het herdenken van onderwijslocaties – tijdens het Connected Learning Symposium van dit jaar wisten de sprekers hun opdrachten en scripties te transformeren tot oogopenende dialogen. Voor het vierde jaar op rij toonden EUR-studenten en recent afgestudeerden het belang aan van sociale rechtvaardigheid als studiegebied binnen ons curriculum.

Op 7 juni 2025 verwelkomde De Machinist meer dan vijftig deelnemers van zeven verschillende faculteiten van de Erasmus Universiteit Rotterdam (ESHCC, ESSB, RSM, ESE, ISS, ESPhil, ESL), evenals van University College Utrecht en de TU Delft. Ze kwamen samen om elkaars eerdere en lopende werk en expertise op het gebied van sociale (on)gelijkheid te delen. De deelnemers werden verwelkomd door mede-organisatoren Dr. Isabel Awad en onderzoeksstagiaire Valentina Someso. Isabel vatte de verwachtingen van de deelnemers, zoals zij die bij aanmelding voor het symposium hadden aangegeven, samen als een kans om “ideeën te delen, nieuwe begrippen te formuleren, te leren en te luisteren; feedback te ontvangen, changemakers te ontmoeten, nieuwe netwerken op te bouwen, samenwerkingen te verkennen en ook nieuwe vriendschappen te sluiten”.

Interdisciplinaire inzichten en verantwoordelijke impact

In interdisciplinaire panelpresentaties gingen sprekers in gesprek met andere panellisten en het publiek, in de hoop meer inzicht te krijgen in de ongelijkheden die ons leven vormgeven en in hoe burgers wereldwijd proberen daartegen in verzet te komen. “Het mooiste aan het Learning for Equality Symposium vond ik dat ik in een ruimte was met zoveel diverse studenten en perspectieven, die allemaal de gezamenlijke ambitie delen om een positieve impact op de samenleving te maken,” zei Lui Rommelspacher, student van de onderzoeksmaster Sociology of Culture, Media and the Arts (ESHCC), die hun onderzoek presenteerde over zelfrepresentatie van activisten met een beperking op Instagram.

Belangen en zorgen kunnen delen, en deze vanuit verschillende academische invalshoeken benaderen, is essentieel voor het aanpakken van de urgente vraagstukken van vandaag, die de grenzen van elk afzonderlijk vakgebied overstijgen. Voor Anne-Lotte Kunst, afgestudeerde in Media, Cultuur en Samenleving (ESHCC) en terugkerend deelnemer, leidt dit tot “nieuwe inzichten, nieuwe connecties en een beter begrip van onze samenleving”. Vorig jaar presenteerde zij haar scriptieonderzoek over Nederlandse modest fashion-merken die gericht zijn op de empowerment van vrouwen. Dit jaar nam zij opnieuw deel aan het symposium, waar ze meedeed aan een panel over “Identiteit en (zelf)representatie” en sprak over authentiek leiderschap.

Tijd om met elkaar in gesprek te gaan

De diversiteit aan perspectieven van dit jaar kwam naar voren in alle sessies, zoals bijvoorbeeld in het panel “Vrouwelijk verzet binnen systemen van ongelijkheid”. Hier bespraken studenten van ESHCC, ESSB en RSM verschillende vormen van genderongelijkheid, onder andere in online gaming, in de manier waarop het Duitse rechtssysteem slachtoffers van gendergerelateerd geweld behandelt, en in de Nederlandse energietransitiesector. Lisa Ünsever, masterstudent Engaging Public Issues (ESSB), was een van de sprekers in dit panel. “Ik vond het vooral geweldig hoeveel tijd er was voor vragen stellen en met elkaar in gesprek gaan,” zei ze. Ze beschreef de ervaring als “verhelderend” en “krachtgevend”. Omdat de uitwisseling tussen sprekers en publiek een belangrijk onderdeel van het symposium is, werd er in elk panel ruim tijd vrijgemaakt voor vragen en discussie. De presentaties fungeerden zo als startpunt voor bredere gesprekken, waardoor deelnemers hun begrip konden verdiepen in dialoog met elkaar.

Onderwijsruimtes heroveren

Sprekers gingen ook kritisch in op verschillende instituties, waaronder scholen en universiteiten. In een panel over “Onderwijsstructuren bevragen” wezen deelnemers van ESSB, ESHCC en ISS op blinde vlekken in het academisch systeem, waar sommige studenten – vaak queer, geracialiseerd of met een beperking – door ontoegankelijke klaslokalen of curricula die hun realiteit negeren, structureel worden uitgesloten. Dit probleem werd zichtbaar gemaakt aan de hand van voorbeelden uit onder andere Sri Lanka en Rotterdam.

Het afsluitende panel bouwde hierop voort met inzichten uit de cursus “Architectuur en Kolonialisme” van de TU Delft. Studenten en docenten uit dit vak onderzochten hoe ruimtelijke middelen systematisch zijn ingezet bij koloniale onderdrukking. Tijdens het symposium vertelden een docent en student hoe deze lens hen hielp om mechanismen van geweld, verdrijving, ontmenselijking en het monddood maken van Palestijnen door Israël te analyseren. Ook werden twee studentenprojecten gepresenteerd die eerder te zien waren op de tentoonstelling “Reclaiming space / Reclaiming narrative” aan de TU Delft.

Het werk van deze studenten illustreerde op krachtige wijze hoe belangrijk het is om weerstand te bieden aan institutionele angst, censuur en medeplichtigheid. Alleen zo kunnen we ruimte creëren voor gezamenlijk leren in solidariteit, en bijdragen aan het (her)vormen van verbondenheid en menselijkheid. Het is precies dit soort leren dat Learning for Equality wil bevorderen – als herinnering aan wat nodig is om inclusieve leeromgevingen mogelijk te maken en te behouden.

Het Connected Learning Symposium is een jaarlijks evenement van het Learning for Equality-project en wordt ondersteund door het Vital Cities and Citizens (VCC)-initiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Learning for Equality Symposium 2025

L4E symposium 2025
Learning for Equality Symposium 2025
  • L4E symposium 2025
  • L4E symposium 2025
  • L4E symposium 2025

Learning for Equality Symposium 2025

L4E symposium 2025
1/30
L4E symposium 2025
2/30
L4E symposium 2025
3/30
L4E symposium 2025
4/30
L4E symposium 2025
5/30
L4E symposium 2025
6/30
L4E symposium 2025
7/30
L4E symposium 2025
8/30
L4E symposium 2025
9/30
L4E symposium 2025
10/30
L4E symposium 2025
11/30
L4E symposium 2025
12/30
L4E symposium 2025
13/30
L4E symposium 2025
14/30
L4E symposium 2025
15/30
L4E symposium 2025
16/30
L4E symposium 2025
17/30
L4E symposium 2025
18/30
L4E symposium 2025
19/30
L4E symposium 2025
20/30
L4E symposium 2025
21/30
L4E symposium 2025
22/30
L4E symposium 2025
23/30
L4E symposium 2025
24/30
L4E symposium 2025
25/30
L4E symposium 2025
26/30
L4E symposium 2025
27/30
L4E symposium 2025
28/30
L4E symposium 2025
29/30
L4E symposium 2025
30/30
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025
L4E symposium 2025

Het uiteindelijke programma van het Learning for Equality Symposium 2025

Meer informatie

Vital Cities and Citizens 

 Met het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens (VCC) wil de Erasmus Universiteit bijdragen aan de kwaliteit van leven in stedelijke gebieden. In vitale steden kunnen de inwoners hun levensdoelen bereiken door educatie, zinvol werk en deelname aan het publieke leven. De vitale stad is een platform voor creativiteit en diversiteit, een veilige ontmoetingsplaats voor verschillende sociale groepen. De betrokken onderzoekers focussen zich op een van de volgende subthema’s:  

  • Inclusieve Steden en Diversiteit  
  • Duurzame en Rechtvaardige Steden 
  • Slimme Steden en Gemeenschappen 
  • Veerkrachtige Steden en Stedelingen 

VCC is een samenwerking tussen Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB), Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) en International Institute of Social Studies (ISS). 

 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen