Welke experts moeten we vertrouwen?

Next Level Economics
Aurelien Baillon
Erasmus School of Economics

Wie moeten we vertrouwen? Wat is de geloofwaardigheid van officiële en onofficiële deskundigen? Aurélien Baillon, hoogleraar economie van de onzekerheid aan Erasmus School of Economics, geeft antwoord op deze vragen in een recent artikel van Next Level Economics.

Ervaring wordt vaak afgemeten aan opleiding en ervaring. Volgens Baillon is dit echter slechts één manier om deskundigheid te benaderen. Baillon pleit voor een alternatieve methode om korte termijn voorspellingen te meten: door experts te scoren om zo hun voorspellingsnauwkeurigheid te meten en bij te houden. Door experts te vragen numerieke voorspellingen te doen, wordt het speelveld tussen experts gelijk, aangezien experts niet langer retorische trucs kunnen gebruiken om de nauwkeurigheid van hun voorspellingen te maskeren.

Baillon stelt dat het bijhouden van nauwkeurigheid van cruciaal belang is om nep-experts die op puur geluk vertrouwen uit te filteren. Baillon geeft het volgende voorbeeld: 'Iemand die elke dag een beurscrash voorspelt voor de volgende dag zal zeker gelijk hebben op een dag'.

Baillon concludeert dat deze alternatieve methode kan bijdragen aan een efficiënter korte-termijnbeleid.

U kunt het volledige artikel van het Erasmus Institute for Business Economics, 4 februari 2022, hier lezen.