Welke vaders zijn het meest betrokken bij hun kinderen?

De rol van vader neemt een steeds grotere rol in het gezin. Zo spelen Nederlandse vaders net zo vaak met hun kind als de moeder. Echter, in slechts 1 op de 3 huishoudens blijven vaders bij een ziek kind net zo vaak thuis als de moeders. Dit blijkt uit het proefschrift Drijfveren voor en barrières tegen betrokken vaderschap: Gezinskenmerken, sociale klasse en nationale context van socioloog Brett Ory dat zij donderdag 5 september verdedigt bij de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Aantal werkuren moeder

Uit grootschalige enquêtegegevens uit 16 Europese landen en Australië concludeert Ory dat mannen in gezinnen waar de vrouw meer werkt, zijn meer betrokken bij kinderen. Dit fenomeen is het sterkste in Nederland waar mannen gemiddeld genomen even veel zorgen als vrouwen in het geval dat een vrouw 40 uur per week werkt. In Estland of Tsjechië is er geen relatie tussen betrokkenheid van de vader en het aantal uren dat de moeder werkt.

Betrokkenheid van eigen vader

In Nederland is het effect van de rol van de moeder van het kind zelfs zo sterk dat ze met het aantal uren dat ze werkt bepaalt of de betrokkenheid van de vader wordt beïnvloed door andere familieleden zoals de vader van de vader. Mannen die vaders hadden die af en toe tot regelmatig betrokken waren in het gezin, zijn dit namelijk zelf ook vaker, maar alleen als hun vrouwen voltijd (>27 uur) werken.

Opleidingsniveau van volwassen kinderen

Ory laat in haar proefschrift zien dat het opleidingsniveau hierbij bepalend is. Hierbij gaat het in het bijzonder over het opleidingsniveau van de vader en die van de volwassen kinderen. In Nederland tonen vaders over het algemeen minder interesse in hun volwassen kinderen dan moeders, behalve in het geval dat allebei, de vader en kind, hoogopgeleid zijn. In ongeveer 80% van die gezinnen krijgen kinderen veel interesse van zowel hun vader als hun moeder. Deze kans is bijna twintig procent lager in gezinnen waar of de vader of het kind laagopgeleid is.

Promotoren: prof.dr. Pearl A. Dykstra, prof.dr. Renske Keizer
Do. 05.09 | 9.30 uur | Senaatzaal | vrije toegang