Winst bedrijven stijgt ondanks hogere kosten levensonderhoud

Aard Gerritsen
Erasmus School of Economics

Veel grote bedrijven wisten vorig jaar miljardenwinsten te boeken. Steeds meer mensen hebben echter moeite om rond te komen door de hogere kosten van levensonderhoud. Veel mensen zijn dan ook kritisch op deze hoge winsten. Aart Gerritsen, universitair docent aan Erasmus School of Economics reflecteert op deze hoge winsten in een item van Nu.nl (20 februari 2023).

Door de stijging van de kosten van levensonderhoud worden producten duurder. Maar zelfs als bedrijven erin slagen hoge winsten te maken, is het nog steeds onwaarschijnlijk dat ze hun prijzen zullen verlagen, zegt Gerritsen. Wel merkt hij op dat via de winstbelasting een deel van de hoge winsten terugvloeit naar de consument in de vorm van hogere belastinginkomsten. En hij merkt op dat Nederland al een solidariteitsbelasting op de hogere winsten kent, zij het alleen voor energiebedrijven.

De universitair docent legt uit dat er twee manieren zijn om naar deze hogere winsten te kijken. Enerzijds kun je zeggen dat deze bedrijven risicovolle investeringen doen. Hoge winsten zijn dus redelijk. Anderzijds kunnen hoge winsten één van de indicatoren zijn voor te veel marktmacht. Te veel marktmacht betekent dat bedrijven de prijzen gemakkelijk kunnen verhogen, wat als zorgwekkend kan worden gezien.

Universitair Docent

Voor het hele item van Nu.nl, 20 februari 2023, klik hier.