Exchange

Uitwisseling tijdens je studie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam

Ontdek onze Europese Alliantie van Universiteiten

Start je UNIC-ervaring hier

Wil je graag je horizon verbreden, in contact komen met andere culturen en gewoon een geweldige tijd hebben: overweeg dan eens een uitwisseling in het buitenland! Of je nu een student bent die vanuit een ander land aan de Erasmus Universiteit Rotterdam hoopt te studeren, of een huidige student die van plan is naar het buitenland te gaan, de mogelijkheden zijn eindeloos. Maak hierboven je keuze: kom je naar Rotterdam of ga je naar het buitenland?

Een jaar voor vertrek

• Kies wat je wilt doen (uitwisseling/stage/zomerschool/vrijwilligerswerk);
  • Kijk op de website van je faculteit (voor mogelijkheden, voorwaarden, erkenning van studiepunten, etc);
  • Regel je financiën (maak een budget, vraag een beurs aan);
  • Zorg ervoor dat je de taal goed genoeg beheerst (moet je een test doen?);
  • Zorg ervoor dat je alle benodigde visa en vergunningen hebt (kijk op de websites van het Nuffic of het Ministerie van Buitenlandse Zaken).

Drie maanden voor vertrek

• Meld je aan bij de universiteit (als je genomineerd bent) of project in het buitenland;
  • Regel bankzaken in het buitenland (voor sommige landen kan het handig zijn om een creditcard mee te nemen);
  • Regel huisvesting in het buitenland en onderverhuur van je eigen kamer/flat/huis;
  • Regel vervoer;
  • Sluit een goede verzekering af;
  • Controleer of je vaccinaties nodig hebt;
  • Controleer de geldigheid van je rijbewijs;
  • Controleer of alle DUO-gerelateerde zaken in orde zijn;
  • Verdiep je in je bestemming.

During your studies, exchange is a once (or maybe twice) in a lifetime opportunity that will not open up again later in your life in the same way.

Being a student on exchange really lets you explore new cultures from a completely different perspective. You will meet lots of other exchange students from all over the world, make local friends and by the end of your exchange you maybe even have a home away from home. Our students recommend to just make sure you go on exchange and enjoy it to the fullest.

Meestal kun je op uitwisseling gaan in het derde jaar van je bacheloropleiding,

• Studenten die naar de EUR komen: informeer bij de uitwisselingscoördinator van je eigen universiteit
  • EUR studenten die naar het buitenland willen: informeer bij je faculteit

Zij kunnen je meer informatie geven, aangezien de uitwisselingsmogelijkheden per faculteit en opleiding kunnen verschillen.

As a first step, always contact the exchange coordinator of your faculty to discuss the options and to start the application procedure.

• Students coming to EUR: check with the exchange coordinator of your home university.
  • EUR students going abroad: check with your faculty.

In principe niet. Uitwisselingsprogramma's zijn hier goed op ingericht. Zorg er wel voor dat je je hier voor vertrek in verdiept, want soms ben je verplicht om voor vertrek bepaalde cursussen te volgen die extra tijd kunnen kosten.

The whole experience is something I will never forget.
Lourents van der Steenstraten
I don’t think I've had any scary experiences since I got here.
Exchange student Paulina