Alumni in the spotlight | Mr. Arjanneke Teeuw

Arjanneke Teeuw
Zorg ervoor dat je uit de voeten kunt met een helikopterview, maar pin jezelf niet vast aan een strategie: je moet ook opportunistisch durven te zijn.

Mr. Arjanneke Teeuw

Oprichter en directeur-eigenaar Healthy People

Arjanneke Teeuw is op dit directeur-eigenaar van voedingsbedrijf Healthy People. Daarmee staat zij na een indrukwekkende loopbaan binnen en buiten de voedingsmiddelenindustrie aan het hoofd van een van de grootste bedrijven in de gezonde voedingssector.

Naast het runnen van dit bedrijf is Teeuw ook regio-voorzitter Haaglanden van Ondernemend Nederland en directeur-eigenaar van Natural People. De basis voor deze carrière bleek voor Teeuw te liggen aan de Erasmus Universiteit, waar zij de studies Rechten en Beleid en Management van de Gezondheidszorg afrondde.

Vol studentenbestaan

Teeuw studeerde al aan de Erasmus Universiteit toen zij de keuze maakte om een studie Rechtsgeleerdheid te gaan volgen. Nadat zij erachter kwam dat de studie Beleid en Management in de Gezondheidszorg (BMG), toen nog gegeven op de locatie van het Erasmus MC, haar niet geheel paste vond zij meer uitdaging in Rechten. Hoewel Teeuw dus een dubbelstudie volgde, is zij ook altijd actief geweest buiten haar studie om. Zo was zij jarenlang lid bij haar studentenvereniging Laurentius en was zij bestuurslid voor de faculteitsvereniging van BMG.

Uiteindelijk wist Teeuw haar beide studies in een bestek van 6 collegejaren af te ronden en studeerde zij binnen rechten bedrijfseconomisch af. Naast haar studie was Teeuw een tijd werkzaam als student-assistent voor de markante prof. Van Maarseveen, een hoogleraar staats- en bestuursrecht die er geen geheim van maakte nooit te gaan stemmen. “Voor hem deed ik bijvoorbeeld een onderzoek naar leeftijdsdiscriminatie in wetgeving en nadat ik hiervoor een tijd op locatie in Parijs geweest was, bood hij mij een promotieplek aan. Dat was echter niet wat ik zocht en koos voor de master Law & Economics, een Europees programma waarvoor ik mijn geliefde Rotterdam achter liet om perioden te wonen en studeren in Gent en Parijs. Tijdens mijn studie kon ik mijn voorliefde voor ondernemen kwijt in een textielimport bedrijf dat ik toen had.”

Een leven tussen de voedingsmiddelen

Toen Teeuw in 1992 afstudeerde en de collegebanken definitief verliet, had zij niet direct een idee wat zij wilde gaan doen. Het was echter levensmiddelengigant Procter & Gamble die op haar pad kwam en Teeuw was voor hen in haar thuisstad aan de Maas zo’n zes jaar werkzaam op de marketing- en salesafdeling, niet direct een typisch juridische functie dus. Later stapte Teeuw over naar Philips. “Als Marketing Manager heb ik bijvoorbeeld gekeken naar de televisie, die in die tijd nog een enorm bakbeest was. Voor het verhogen van de verkopen is het uiterlijk ervan echter net zo belangrijk. Na deze mooie ervaring ben ik weer teruggekeerd naar de levensmiddelenindustrie en werkte ik als interim manager bij FrieslandCampina, CocaCola en Nutricia. Daarbij heb ik altijd vastgehouden aan mijn principe dat je meer energie moet krijgen van je werk, dan dat het je energie kost.

Ik prijs mijzelf dan ook gelukkig dat mijn bedrijf Healthy People al sinds haar start in begin 2006 goed loopt en we er daarom goed in slagen echt een verschil te maken met positieve en goede producten.” Wanneer we Teeuw vragen naar haar tips voor de huidige generatie studenten, noemt zij al gauw incasseringsvermogen. Het is volgens haar, zeker als ondernemer, essentieel om met je hoofd in de wolken en met je voeten in de klei te staan: “Je moet goed kunnen schakelen. Het is belangrijk dat je durft te dromen, maar het kan zomaar zijn dat je een moment later te maken krijgt met een klein probleem in de productieketen dat je op moet lossen. Zorg ervoor dat je uit de voeten kunt met een helikopterview, maar pin jezelf niet vast aan een strategie: je moet ook durven opportunistisch te zijn.”