Maak kennis met Ivonne Cune-Noten, voorzitter Universiteitsraad

Ivonne Cune-Noten, President University Council

Ivonne Cune-Noten

Voorzitter Universiteitsraad

Medezeggenschap, waarom is dat zo belangrijk?

Medezeggenschap zorgt dat jij als student of medewerker, jouw punten onder de aandacht van het bestuur kunt brengen. Heb je opmerkingen of vragen over universiteit brede thema’s, dan moet je bij de Universiteitsraad zijn. Wil je iets bij het bestuur van jouw faculteit onder de aandacht brengen? Dan ben je bij de faculteitsraad aan het juiste adres. Wil je iets kwijt over jouw opleiding? Er bestaan zelfs opleidingscommissies. Zonder medezeggenschap kan jouw bestuur niet effectief besturen, omdat ze zonder medezeggenschap informatie over jouw ervaringen zouden moeten missen.

Wat was je intrinsieke motivatie om deze functie op te pakken en wat zijn in jouw ogen de belangrijke ontwikkelpunten voor de raad de komende twee jaar?

De Erasmus Universiteit is voor mij de plaats waar ik de afgelopen negen jaar als docent heb gewerkt. Het is een bijzondere organisatie waar ik me thuis voel en waaraan ik vanuit deze speciale rol graag wil bijdragen. Ik denk dat mijn ervaring in de gemeentelijke politiek daarbij goed van pas komt. Ik zal opkomen voor de positie van de medezeggenschap op de universiteit, omdat het organiseren van deze geluiden zo belangrijk is.

De bekendheid van de personen in de medezeggenschap vergroten is daarbij een belangrijk punt van aandacht. Niet iedereen heeft interesse in het bijwonen van vergaderingen en het verwoorden van standpunten. Wat wél iedereen heeft, is een mening over de universiteit en over de faculteit en over de organisatie van het onderwijs of de organisatie van onderzoek. Voor het bestuur is het van belang dat al deze geluiden vertegenwoordigd zijn in de medezeggenschap. Daarom is het noodzakelijk dat medewerkers en studenten hun vertegenwoordigers weten te vinden.

Daarnaast is het van belang om een sterk netwerk te hebben, zowel binnen de universiteit (faculteitsraden met elkaar en met de universiteitsraad) als buiten de universiteit, bijvoorbeeld met universiteitsraden van andere universiteiten. Goed contact zorgt uiteindelijk voor het uitwisselen van ideeën en mogelijkheden om samen te werken. Daar kunnen alle partijen hun voordeel mee doen.