Teamlead Studio Miriam Fuselier over hoe ze met haar werk echt waarde kan toevoegen

Miriam Fuselier portretfoto
Met multimedia kunnen we bij de EUR echt waarde toevoegen.

Miriam Fuselier

Teamlead Studio

“Ik ben geïnteresseerd in het snijvlak tussen ontwerpen, wetenschap en mensen. Het vertalen van complexe vraagstukken naar begrijpelijke content. En dat kan ik bij de Erasmus Universiteit ook echt doen. We hebben ontzettend veel conceptuele vrijheid, we denken echt mee over hoe je iets het beste kunt vertalen. En de universiteit is zo’n kennistuin. Als je zelf iets niet weet, dan is er altijd iemand in de organisatie die het wel weet. Dat vind ik zo tof aan werken voor de EUR.

Op de campus hebben we een grote opnamestudio, een podcast studio en twee kleinere DIY booths waarin je zelf opnames kunt maken. Alle aanvragen voor opnames komen bij mij binnen. Vervolgens ga ik met de klant zitten om te bekijken wat precies de vraag is. Dat vind ik een van de leukste kanten van mijn werk. Je bekijkt samen welk verhaal je wilt vertellen en welke vorm daarbij past. Daarbij spelen natuurlijk meer factoren een rol dan alleen wat voor mooi eindproduct wij kunnen maken. Het moet ook passen binnen de tijd en het budget. Vervolgens gaan we met de klant en een team van AV-professionals aan de slag met het maken van content, van concept tot uitvoering.

"We hebben ontzettend veel conceptuele vrijheid."

Geen dag is hetzelfde op mijn werk. Je komt zoveel leuke projecten en leuke mensen tegen. Een van de allerleukste projecten die ik het afgelopen jaar heb gedaan was Flipping the classroom van Pieter Tuytens en Peter Marks (ESSB). Daarbij hebben docenten economie binnen de bachelor Bestuurskunde hun vak omgedraaid: geen hoorcolleges meer waar docenten alleen maar vertellen en zenden. De lessen zijn nu afgestemd op de behoeften van de student in de vorm van 50 korte video’s met kennisclips, quizzen en spelletjes tijdens colleges. Die video’s zijn opgenomen in onze opnamestudio. Met collega’s uit verschillende disciplines keken we hoe we met video en met een heel nieuw cursusontwerp konden bijdragen aan verbetering in het onderwijs en hoe we dit ook echt konden meten.

We zijn nu bezig met een ander project, dat ook heel interessant is. Onderzoekers willen hun onderzoek en resultaten graag delen met basisschoolkinderen. We ontwerpen samen met de onderzoekers en de leerlingen een lespakket. De lessen bestaan uit video’s van 30 minuten waarin kinderen zelf aan de slag gaan met onderwerpen als angst of concentratie en honger. Met de onderzoekers zijn we naar scholen gegaan om te onderzoeken hoe de leerlingen naar de video’s kijken en welke dingen beter kunnen. We dachten dat de kinderen snelle, korte clips zouden willen zien, maar ze gaven aan dat ze dat alleen maar afleidend vonden. Ze willen geen snelle montagetrucjes, maar kunnen luisteren naar wat er gezegd wordt. Dat vind ik mooie en waardevolle feedback.

De Erasmus Universiteit is echt een goede werkgever: veel vrije dagen en reizen met openbaar vervoer wordt volledig vergoed. Maar wat voor mij het mooiste is aan werken voor de EUR is dat ik met mijn werk echt waarde kan toevoegen. Het gebruik van multimedia kan bijdragen aan het delen van en het werken met kennis. Niet alleen met video’s die voor lessen gebruikt worden, maar ook door de kennis die we beschikbaar stellen aan de bredere gemeenschap. Met de Massive Open Online Courses maken we kennis voor iedereen toegankelijk. Onze studio staat open voor de hele universiteit, iedereen kan er gebruik van maken. Dus heb je vragen of ideeën, kom vooral langs, de deur staat altijd open."