Jolien Kruit is per 1 december 2025 benoemd tot bijzonder hoogleraar Toekomst van het Maritieme Recht aan Erasmus School of Law. Deze leerstoel binnen het Departement Law & Markets biedt de mogelijkheid om de uitdagingen die gepaard gaan met de decarbonisatie en digitalisering van de maritieme sector vanuit juridisch perspectief te onderzoeken en zo bij te dragen aan de vormgeving van een duurzame, veilige en rechtvaardige toekomst voor de wereldwijde scheepvaart.
Kruit is een expert op het gebied van het maritieme recht. Ze studeerde Civiel recht en Ondernemingsrecht aan de Universiteit van Leiden en na een master Maritiem recht aan de Universiteit van Southampton promoveerde zij in 2017 aan Erasmus School of Law met haar proefschrift General Average, Applicable Law and Legal Basis, waarvoor zij in 2023 de prestigieuze Albert Lilar prijs won. Sinds haar promotie was Kruit werkzaam als gastdocent bij de Erasmus Universiteit en de Universiteit Leiden. Sinds 2005 is zij werkzaam als advocaat bij Van Traa Advocaten waar zij zich specialiseerde in de praktijk van (internationaal) maritiem privaatrecht. Zij richt zich op zaken over maritieme en logistieke contractuele geschillen, vervoerscontracten en scheepsongevallen. De laatste jaren heeft Kruit zich toegelegd op het decarbonisatie vraagstuk en schreef zij onder andere een preadvies voor de Koninklijke Vereniging Handelsrecht, over Sustainable Transport. In 2023 was zij één van de oprichters van de werkgroep Maritime Decarbonisation van het Comité Maritime International en sinds 2024 is zij betrokken bij het project Commercial Modernisation of International Shipping, een internationale onderzoekssamenwerking tussen Erasmus School of Law, University College Londen en Copenhagen University.
Verduurzaming en digitalisering van de scheepvaart, hoe gaan we dat eigenlijk doen?
Bijna 90% van de internationale handel heeft een maritieme component. Met Rotterdam als grootste en drukste haven in Europa en de elfde wereldwijd, is de maritieme sector dan ook van groot strategisch en economisch belang voor Nederland. De maritieme sector ondergaat momenteel een ingrijpende transformatie, gedreven door de dringende noodzaak om te decarboniseren als reactie op klimaatverandering en de snelle digitalisering van de scheepvaartsector. Deze ontwikkelingen zorgen voor fundamentele veranderingen in de manier waarop schepen worden gebouwd, aangedreven, geëxploiteerd en gereguleerd en resulteert in grote druk op het juridische kader dat de scheepvaart industrie reguleert. Aan de ene kant zorgen internationale verdragen, nationale regulering en regionale kaders voor ambitieuze doelen voor emissiereductie, cyberrisicobeheer en technologische innovatie. Aan de andere kant bevinden partijen zoals reders, bevrachters, havenbedrijven en technologieleveranciers zich aan de zijde waar deze ingrijpende veranderingen moeten worden geïmplementeerd met alle uitdagingen van dien.
Binnen het complexe speelveld van (inter)nationale regelingen en wetten is een robuuste juridische basis nu belangrijker dan ooit om zowel beleid en regelgeving vorm te geven als de praktijk te informeren en te ondersteunen in dit sterk veranderende landschap. Dit is precies het snijvlak waarop het onderzoek van Kruit gesitueerd is. Haar onderzoek is gebaseerd op de visie dat regelgevende kaders moeten worden herzien om de overgang naar duurzame en digitale scheepvaart te vergemakkelijken, te begeleiden en de risico's te minimaliseren. Om dit te bereiken is het essentieel om in nauwe samenwerking met de praktijk een stevige kennisinfrastructuur neer te zetten. “De manier waarop mijn onderzoek is ingericht illustreert mijn visie dat academisch onderzoek niet geïsoleerd moet plaatsvinden maar moet worden ontwikkeld in nauwe samenwerking met de dagelijkse praktijk. Alleen op die manier kan de academische wereld maatschappelijke ontwikkelingen ondersteunen en begeleiden en kunnen we op een impactvolle manier bijdragen aan de vormgeving van toekomstbestendige, duurzame, veilige en rechtvaardige scheepvaart”, aldus Kruit.
Kruit reageert op haar benoeming: “De leerstoel is mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen marktpartijen. Het is mooi te zien dat het belang van een toekomstbestendig maritiem recht wordt onderkend en de markt bereid is daarin te investeren. Deze leerstoel geeft ook meer studenten de kans om het maritieme recht te ontdekken en een carrière in dit interessante (en leuke!) vakgebied na te streven”.
Scheepvaart in haar complexe context
Kruits benadering waarin de nauwe samenwerking met de praktijk en integrale aanpak van (inter)nationale juridische en economische factoren in het kader van decarbonisering en digitalisering van de scheepvaart centraal staan sluit naadloos aan bij de visie van Erasmus School of Law waarin de ontwikkeling van het recht altijd in haar maatschappelijke en economische context wordt beschouwd. Daarmee past de leerstoel tevens uitstekend bij het Sectorplanthema Rebalancing Public and Private Interests, het onderzoekscentrum Erasmus Centre of Law and Digitalization en het Erasmus Center for Urban, Port and Transport Economics.
Het bestuur van Erasmus School of Law feliciteert Jolien Kruit van harte met haar benoeming en wenst haar veel succes met haar werkzaamheden.
- Professor
- Meer informatie
Deze leerstoel bundelt de expertise en steun van MSIG Specialty Marine (hoofdsponsor), de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), de Nederlandse Vereniging voor Vervoerrecht (NVV), JR Shipping, Anchor Insurance, Sedgwick, Van Ameyde Marine, FENEX, Dutch P&I, Arntz van Helden en DUPI Underwriting Agency. Zo werken wetenschap en praktijk samen om de toekomst van het maritieme recht vorm te geven.
