Prof. mr. Siewert Lindenbergh positief over nieuwe Wet Affectieschade

Affectieschade mindmap

Prof. mr. Siewert Lindenbergh heeft zich in een artikel van Risk & Business uitgelaten over de Wet Affectieschade. De hoogleraar Privaatrecht van Erasmus School of Law is, enkele kanttekeningen daargelaten, erg te spreken over de nieuwe wet. Een maand geleden werd er over dit onderwerp een symposium georganiseerd door de master Aansprakelijkheid & Verzekering.

In het Risk & Business-artikel geeft prof. Lindenbergh aan dat hij de wet Affectieschade “één van de meest uitgebreide en royale stelsels in Europa” vindt. Hoewel de wet op een aantal punten nog wel wat ruimte overlaat voor interpretatie, overheerst bij hem vooral tevredenheid. “Het is een principiële en heel grote stap. Ik denk zelfs dat je kunt spreken van een van de meest spectaculaire en meest bediscussieerde stappen die aangaande het Nederlandse aansprakelijkheidsrecht zijn genomen na de invoering van het nieuw BW in 1992.”

Tijdens het symposium ‘De Wet Affectieschade’, dat op 20 september jl. werd georganiseerd door Erasmus School of Law en de studenten van de master Aansprakelijkheid & Verzekering, werd dit onderwerp reeds aangesneden. Het verslag van dit symposium is hier te lezen.