Online Masterclass Kritisch denken in de digitale wereld

Leer hoe je informatie verwerkt en zelf voor betrouwbare informatie kunt zorgen

Inleiding

Hoe ga je kritisch om met alle informatie die via Internet binnenkomt? Leer hoe je een kritische informatieverwerker en verspreider in de digitale wereld wordt

Belangrijkste Feiten & Cijfers

Type
Executive programma
Tijdsduur
2 uren
Voertaal
Nederlands
Instructievorm

Startdatums

Deze online Masterclass vond plaats op 27 mei 2021. De volgende editie vindt plaats in het najaar van 2021.

Met de introductie van zaken als fake news en alternative facts is er steeds meer belangstelling voor de verwerkingskant van digitale informatie. Welke psychologische processen gaan erachter schuil? En hoe zorg je ervoor dat de informatie die jij verspreidt betrouwbaar is en als zodanig ook wordt ervaren? Deze en andere zaken komen aan bod tijdens deze masterclass Kritisch denken in de digitale wereld. Over de cognitieve kant van digitale informatie.

Een grote stroom aan informatie komt dagelijks via het Internet op ons af. Hoe ga je hier kritisch mee om? Hoe zorg je dat je geen nepnieuws, desinformatie of zelfs complottheorie verspreidt? En hoe creëer je zelf betrouwbare informatie over jezelf of jouw organisatie?

Na het volgen van de online masterclass Kritisch denken in de digitale wereld beschik je over de kennis van de psychologische fundamenten op het gebied van informatieverwerking en -verspreiding. Daarnaast heb je diverse handvatten om zelf aan de slag te gaan met het verwerken en creëren van betrouwbare informatie.

Programma

In deze masterclass neemt prof.dr. Rolf Zwaan je mee vanuit de wetenschappelijke kennisbasis van het verwerken van informatie. Je krijgt antwoord op de volgende vragen:

• Welke uitdagingen brengen informatieverwerking in de digitale wereld met zich mee?
  • Hoe kun je je wapenen tegen manipulaties van jouw informatieverwerkingssysteem?
  • Hoe construeer je zelf betrouwbare informatie?
  • Hoe draag je zelf een samenhangend beeld over aan anderen?
  • Hoe communiceer je onzekerheden?

Voor wie?

Deze online masterclass is vooral interessant voor iedereen die beroepsmatig te maken heeft met het zenden of ontvangen van informatie. Denk bijvoorbeeld aan communicatiemedewerkers/adviseurs, campagnestrategen en influencers, maar ook voor docenten en beleidsmakers kan deze masterclass interessant zijn.

De masterclass is verder interessant voor iedereen die meer wil weten over de wijze waarop mensen informatie verwerken én zich wil wapenen tegen desinformatie.

Docent

Rolf Zwaan is hoogleraar Biologische en Cognitieve Psychologie aan het instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De thema’s waarin hij voornamelijk geïnteresseerd is zijn: taalverwerking, geheugen, en cognitie in het digitale tijdperk. Hij legt momenteel de laatste hand aan het boek ‘Drang naar samenhang: de psychologie van het begrijpen’. Dit boek zal in de herfst van 2021 uitkomen bij Uitgeverij Boom.

Neem bij vragen over de online masterclass contact op met Miranda Smit; Adviseur opleidingen

E-mailadres
smit@erasmusacademie.nl
Telefoonnummer

Feiten & Cijfers

Tarief

€ 75 (vrijgesteld van BTW)

BTW
Niet van toepassing
Tijdsduur
2 uren
Aangeboden door
Erasmus School of Philosophy
Discipline
Psychologie
Type
Executive programma
Voertaal
Nederlands
Instructievorm
Bekostiging

private

Inschrijving

Je vindt hier de inschrijflink zodra de nieuwe planning bekend is.