Faculty Colloquium III: Henk de Regt

Polak 1-21
Voeg toe aan agenda
Henk de Regt

De faculteitscolloquia beogen het brede, wijsgerige terrein van de Erasmus School of Philosophy (ESPhil) te bestrijken, zowel in de analytische en continentale filosofie als in de geschiedenis van de filosofie. In deze derde sessie van 2022-2023 zal Henk de Regt (Radboud Universiteit, Nijmegen) spreken over zijn begrip van wetenschappelijk begrip.

Algemeen wordt erkend dat een centraal doel van de wetenschap het verwerven van inzicht in de wereld om ons heen is, en dat het bezit van een dergelijk inzicht in onze huidige samenleving van groot belang is. Maar wat is precies wetenschappelijk begrip, en wanneer wordt het bereikt? In mijn lezing zal ik op deze vragen ingaan en de filosofische theorie van wetenschappelijk begrip presenteren die ik heb ontwikkeld in mijn boek Understanding Scientific Understanding (OUP, 2017). In tegenstelling tot de meeste bestaande studies naar begrip, neemt mijn benadering de eigen opvattingen van wetenschappers over begrip en hun contextuele variatie serieus. Ik zal mijn contextuele theorie illustreren met een casus uit de wetenschapsgeschiedenis.