Faculty Colloquium met Brian Cummings: Erasmus over 'Vertrouwen' [EN]

Ticket informatie

Aanmelden is niet nodig.

Voeg toe aan agenda

De Facultaire Colloquia beogen de brede reikwijdte van de Erasmus School of Philosophy (ESPhil) te bestrijken, zowel op het gebied van de analytische en continentale filosofie als op het gebied van de geschiedenis van de filosofie. Sprekers zijn vrij in de keuze van het onderwerp van hun lezingen, maar worden verzocht een lezing te houden die toegankelijk is voor alle filosofen, inclusief studenten. NB De voertaal van dit colloquium is Engels.

Titel: Brian Cummings – Erasmus on Trust
Datum: 14 november 2023 (11:00 -13:00)
Locatie: Mandeville T3-24
Zoom: https://eur-nl.zoom.us/j/94955856704

Abstract

Twee derde van de mensen denkt dat andere mensen op internet in een bubbel leven, op zoek naar meningen waar ze het al mee eens zijn. Maar slechts een derde van de mensen denkt dat dit voor henzelf geldt. Deze cijfers komen uit een onderzoek van Ipsos uit 2018, maar bijna niemand denkt dat het anno 2023 beter gaat. We leven in een vertrouwenscrisis. Toch is het niet de eerste dergelijke crisis. In 1520 al namen Erasmus en Luther tegengestelde standpunten in over de kwestie van "vertrouwen"; ze konden het niet eens worden over wat ‘vertrouwen’ betekent. Ideeën van ‘vertrouwen’ zijn niet alleen van fundamenteel belang in de politiek en religie, maar ook voor filosofie en wetenschap. In deze lezing onderzoekt Cummings de Griekse en Latijnse woorden voor ‘vertrouwen’ in het Nieuwe Testament, en hoe deze argumenten vandaag de dag nog steeds worden weergegeven, vooral bij de Amerikaanse verkiezingen, vijfhonderd jaar na Erasmus, in 2020.

Bio

Brian Cummings heeft momenteel een Leverhulme Trust Major Research Fellowship, en in het najaar van 2023 wordt hij de Erasmus Collection Fellow in Rotterdam en gastonderzoeker bij ICON (Universiteit Utrecht). Hij is jubileumprofessor aan de Universiteit van York, VK, en Fellow van de British Academy.