Kick-off Erasmus Center for Sport Integrity & Transition (ESPRIT)

Erasmus Center for Sport Integrity & Transition
donderdag 15 sep 2022, 15:00 - 18:00
Introductie
Gesproken taal
Kamer
Campus Woudestein, Sport Centre
Registreer hier Voeg toe aan agenda
Runner

Meer dan ooit heeft de sport te kampen met integriteitsvraagstukken, zoals grensoverschrijdend gedrag, doping, matchfixing, ondermijning, geweld en discriminatie. De Erasmus Universiteit combineert haar ‘state of the art ‘expertise – van sportethiek, rechten, gezondheidsbeleid, economie, bestuurskunde tot sociale wetenschappen – met de inzet van een Transitie Team, om sportorganisaties en alle overige relevante stakeholders in dit werkveld, te begeleiden bij het pareren van de integriteitscrisis in de sport, en zo klaar te zijn voor de toekomst.

Maak kennis met het interdisciplinaire ESPRIT-team, bestaand uit gerenommeerde EUR-wetenschappers en ervaren Transitie Managers, aangestuurd door Managing Director Dr. Sandra Meeuwsen. De Kick Off wordt begeleid door Olympiër Minke Booij. Minke is een Olympische gouden medaillewinnaar in veldhockey. Ze speelde meer dan 150 interlands voor de Nederlandse nationale ploeg.

Keynote door Jens Sejer Andersen, Directeur van ‘Play The Game’, waarin hij in zal gaan op het al dan niet oprichten van een onafhankelijke Integriteitsorganisatie om de moraliteit in de sport op alle integriteitsthema’s te beoordelen.

Meer informatie over ESPRIT

Het Erasmus Center for Sport Integrity & Transition (ESPRIT) wil de transitie van de moderne sport versnellen door de huidige integriteitscrisis als momentum voor transitie te nemen. Om dit te bereiken brengt ESPRIT alle relevante kennis en ervaring op het gebied van moderne sport samen binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam, en biedt een unieke combinatie van ingebedde ethiek in het hart van de moderne sport, en wetenschappelijk onderzoek ter ondersteuning van de uitdagingen waar de moderne sport voor staat. De basisdoelstelling van ESPRIT als transdisciplinaire onderzoeksgroep is het onderzoeken en aanpakken van complexe integriteitsvraagstukken in de sport, temidden van een postmoderne wereld in transitie. ESPRIT biedt zowel 'embedded ethics', wetenschappelijk onderzoek, academisch onderwijs en maatschappelijke outreach, voortbouwend op meerdere deskundige perspectieven op sport, ter ondersteuning van een verantwoorde systemische transitie.

De Erasmus School of Philosophy, gastheer van ESPRIT, betrekt zowel ESL (Erasmus School of Law), ESHCC (Erasmus School of History, Culture and Communication), ESSB (Erasmus School of Social and Behavioural Sciences), ECASE (Erasmus Center for Applied Sport Economics), ESHPM (Erasmus School of Health Policy and Management), Erasmus University Medical Center (gezondheidszorg en sportgeneeskunde), en DRIFT (Governance, Politics, Transitional Design).

Voor meer informatie (algemeen): Bastiaan van der Zeeuw / vanderzeeuw@eur.nl / +31 28198382

Voor meer informatie (pers): Press Officer Eddie Adelmund / adelmund@esphil.eur.nl / 010 408 89 79