Leeskabinet-lezing: Wiep van Bunge over de correspondentie van Desiderius Erasmus, 1530-1531

donderdag 31 okt 2019, 20:00 - 21:15
Voeg toe aan agenda

In oktober verschijnt bij uitgeverij Ad. Donker alweer het zeventiende deel van de integrale uitgave van de correspondentie van de Rotterdammer Desiderius Erasmus, theoloog en een van de belangrijkste humanisten van de Renaissance. Dit deel werd vertaald door Jan Bedaux.

In zijn bekendste werk Lof der Zotheid (1509) stak Erasmus de draak met de wijze waarop de mensheid eigenbelang voorop stelt. Hij correspondeerde met prominente tijdgenoten uit heel Europa, over uiteenlopende maatschappelijke en religieuze onderwerpen.

In zijn lezing concentreert Van Bunge zich op Erasmus' briefwisseling uit de jaren 1530-1531. Erasmus is inmiddels oud en kwakkelt met zijn gezondheid. Hij moet zich verdedigen tegen de protestantse kritiek dat hij katholiek is gebleven en tegen de katholieken dat hij het vuur van de Reformatie aangestoken heeft. Manmoedig probeert hij zijn reputatie te beschermen en zijn integriteit te bewaren.

Prof. dr. Wiep van Bunge is hoogleraar Geschiedenis van de wijsbegeerte aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Met een aantrekkelijke aanbieding van uitgeverij Ad. Donker voor de bezoekers van de lezing.

Lezing donderdag 31 oktober 20.00-21.15 uur.

Gratis toegang, ook voor niet-leden. Inloop vanaf 19.30

Aanmelden via leeskabinet@eur.nl of bel 010 - 408 1195

Locatie: Erasmus Universiteit, Senaatszaal, (Erasmus Building 1e verdieping).