Onderzoek naar het schoolvak filosofie: waardengeladen kritisch denken in filosofische gesprekken (afgelast)

Datum
dinsdag 31 mrt 2020, 11:45 - 13:45
Type
Lezing
Kamer
J5-62/ J5-64
Voeg toe aan agenda

Floor Rombout is filosofiedocent op een middelbare school in Amstelveen en daarnaast doet zij op de Universiteit van Amsterdam promotieonderzoek naar filosofische gesprekken in de filosofieles. In de lunchlezing zal zij haar onderzoek presenteren en ook iets vertellen over het werken als filosofiedocent op een middelbare school. 

 Een belangrijk doel van onderwijs in het algemeen, en van het vak filosofie in het bijzonder, is dat leerlingen leren om kritisch na te denken over allerlei maatschappelijke en morele vraagstukken. In recente onderwijskundige literatuur wordt dit ook wel waardengeladen kritisch denken genoemd: kritisch denken over morele waarden en waardeoordelen. Mijn onderzoek is een educational design study waarin ik samen met docenten gesprekstechnieken ontwerp, uitprobeer en evalueer, om vervolgens te onderzoeken wat het effect hiervan is op het kritisch redeneervermogen van leerlingen. In deze lezing zal ik enkele gesprekstechnieken om waardegeladen kritisch denken te bevorderen presenteren en beschrijven hoe we deze ontwikkeld en onderzocht hebben. 

Lunch is inclusief.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen